A/B testen +Usability

Inhoud

A/B testen
Usability

A/B testen

Binnen online marketing is A/B testen steeds populairder aan het worden. A/B testen wil zeggen dat je twee of meer varianten van hetzelfde object gaat testen op resultaat. Een concreet voorbeeld:

Een webshop in schoenen kan twee verschillende beginpagina’s laten zien en zo testen welke beginpagina leidt tot meer verkopen. Het mooie is dat de klant niet weet dat er getest wordt en jij als marketeer kunt precies meten welke variant meer of minder succesvol is.

Je kunt dit concreet testen door bijvoorbeeld de helft van de bezoekers beginpagina A te laten zien en de helft van de bezoekers van je webshop, beginpagina B. Aan de hand van Je Google Analytics resultaten en bestellingen, kun je precies meten welke beginpagina meer succesvol is.

Het A/B testen kun je zowel groot- als kleinschalig aanpakken. Je kunt, zoals hierboven genoemd, 2 compleet andere beginpagina’s testen, maar je zou ook kunnen testen wat er qua conversie gebeurt als je de knop voor het winkelwagentje een andere plek geeft. Dat testen is een bijzonder krachtig middel om te werken aan conversieoptimalisatie: het verbeteren van de verhouding tussen bezoekers en kopende bezoekers.

A/B testen gebeurt grootschalig bij websites, het testen van advertenties, het versturen van mailings, et cetera.

A/B testen op een webshop kan bijvoorbeeld bij:

-Plaatsing winkelwagentje
-Achtergrondkleur
-Positie van afbeeldingen en prijs
-Plaatsing van koopknoppen
-Andere benamingen van knoppen (bv “bestelling controleren à bestelling afronden”)
-Compleet anders ingerichte beginpagina’s
-Verhouding tekst en afbeeldingen

Voor het A/B testen kun je gebruik maken van het programma Google Optimizer. Deze tool maakt het mogelijk om elementen van je website aan te passen. Een bepaald percentage van de bezoekers krijgt dan versie A te zien, een bepaald percentage van de bezoekers krijgt versie B te zien. Op basis van een bepaalde testperiode, kun je meten wat het resultaat van je wijziging is.

Resultaten meten in Google Optimizer

Usability van je website / webshop

De term usabilty  is vertaald naar het Nederlands “bruikbaarheid”. Bij een usability-test ga je onderzoeken en testen in welke mate je site technisch goed functioneert, inhoudelijk prima in elkaar zit en hoe de gebruiksvriendelijkheid is. Eigenlijk houd je  “alles” in de gaten wat betreft je website. Denk bijvoorbeeld aan de zichtbaarheid van je website op verschillende type apparaten. Is je site mobiel-vriendelijk? A/B testen kan je inzicht geven in de usability van je website. Op basis van de testresultaten weet je wat beter werkt en kun je dat doorvoeren.

Bij usability kun je denken aan de volgende onderwerpen / aspecten:

TechnischOpmaakInhoud
Is je site goed zichtbaar en
goed functionerend op verschillende apparaten en schermresoluties?
Is de lay out overzichtelijk?Zijn de teksten goed leesbaar op de site?
Werken alle afbeeldingen?Zijn foto’s / afbeeldingen scherp en van hoge kwaliteit?Zijn de teksten taalkundig op orde?
Laad je site snel in?Sluit de vormgeving aan op het imago / thema van de site?Komt de gewenste tone-of-voice goed terug in de teksten?
Doen alle hyperlinks het?Voldoet de site aan de huisstijleisen?is de gewenste informatie snel te vinden voor een bezoeker?
Levert de zoekfunctie de juiste resultaten op?

Paginasnelheid is een belangrijk aspect voor Google om hoog in de zoekresultaten te komen. Om dit te testen, kun je gebruik maken van Google  pagespeed insights.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl

Analyse in Google Pagespeed