Bezorgen van bestellingen

Inhoud

Bezorgopties
Kosten van verzenden
Ontwikkelingen

Bezorgopties

Flexibele mogelijkheden tot het leveren van een product, zorgen ervoor dat de consument eerder geneigd is het product te bestellen. De grootste strijd wordt op dit moment geleverd op het gebied van snelheid van leveren. De webshops van Coolblue.nl  geven aan dat als je vóór 23.59u bestelt, je de volgende dag het product in huis hebt. Bol.com geeft je zelfs de optie om het product nog op dezelfde dag op een afleverpunt te laten bezorgen, tegen een betaling van €3.99. Deze trend speelt in op het feit dat consumenten het liefst het product meteen in huis willen hebben. Dit is voor webshops een onbegonnen taak, maar door scherpe levertijden kun je de pijn wel verzachten.

Leveren aan huis

De meeste webshops besteden de levering van hun spullen uit aan gespecialiseerde transportbedrijven zoals PostNL, DHL, TNT en UPS.  Deze bedrijven rijden constant het hele land door om pakketten op te halen en te leveren en kunnen dus ook snel leveren. Een mogelijkheid om je te onderscheiden van de concurrenten is om consumenten zelf te laten kiezen hoe laat een pakket thuis wordt bezorgd. Dit is eigenlijk alleen haalbaar voor grote webwinkels die veel leveren en opslagplaatsen door het hele land hebben.

Afhaalpunten

Het nadeel van leveren aan huis is dat je niet altijd aan kunt geven hoe laat jij wilt dat er geleverd wordt. Als alternatief kun je kiezen voor een afhaalpunt. Je krijgt een bericht als je bestelling is geleverd op het ophaalpunt en daar kun je jouw bestelling afhalen, na legitimatie. Belangrijke afhaalpunten in Nederland zijn onder andere het Kiala afhaalpunt en postkantoren.

Los daarvan zie je dat een aantal partijen ook zélf automaten ontwikkelen die in woonwijken worden geïnstalleerd, waar pakketten opgehaald en verzonden kunnen worden. Een voorbeeld is de pakket- en briefautomaat van PostNL. De redenatie is uiteraard dat het “niet thuis zijn” vele malen duurder is dan het pakket ergens achter kunnen laten.

De pakket-en briefautomaat. Meer info:https://www.postnl.nl/campagnes/pakket-en-briefautomaat/

Afhalen in de fysieke winkel

Grotere winkelketens zoals bijvoorbeeld de Mediamarkt en Ici Paris hebben vele fysieke winkels maar ook een webshop. Als je op de webshop een bestelling plaatst, kun je deze laten leveren in één van de fysieke winkels van de winkelketen. Daar kun je dan je bestelling afhalen.

Bol.com maakt het mogelijk om het pakket te laten leveren in je lokale Albert Heijn filiaal, zodat je jouw pakket daar op kunt halen.

Kosten verzenden van pakketten via je webshop

Uiteraard is het verzenden van pakketten niet gratis. Het is aan jou als beheerder of je deze kosten wel of niet doorberekent aan de klant. Let wel: je hebt te maken met standaard posttarieven als de zending door de brievenbus past. Enkele bedrijven en tarieven staan hieronder vermeld:

Postnl

Postnl is één van de grootste Nederlandse vervoerders van pakketten. De standaardprijzen staan hieronder vermeld. Als je gemiddeld meer dan 2 pakketten per week verzend, kom je in aanmerking voor een verzendcontract waar je, naarmate je meer verzendt, meer korting krijgt.

Een overzicht van tarieven vind je hier: https://www.postnl.nl/tarieven/Pakket/NL/0-350g

Ontwikkelingen op het gebied van transport van producten

Waar voorheen er tussen webshops werd geconcurreerd op basis van het aantal dagen levering, is het verschoven naar concurrentie op het aantal uren dat het kost om te leveren en langzaam ontstaat zelfs de strijd op basis van minuten. Denk aan een Bol.com die, tegen een kleine vergoeding, een aantal producten op dezelfde dag kan bezorgen. Een Coolblue die een eigen logistiek apparaat opzet (magazijnen, vrachtwagens en vervoersbusjes) om het vervoeren en afleveren van producten in eigen beheer te houden. Amazon.com is zelfs bezig met het testen van transport van aflevering van pakketten via drones. Wat dat betreft gaat er nog een hoop veranderen op het gebied van vervoeren en afleveren van pakketten. Hieronder wat inspiratie:

Bekijk het filmpje van Amazon.com drone-levering:
https://www.youtube.com/watch?v=MXo_d6tNWuY

Coolblue neemt bezorging in eigen hand

Aan de andere kant erkennen webshops dat het retour sturen van producten (bij kleding gaat bijna 50% terug) niet altijd meer gratis kan. Dat kost de webshop te veel geld. Denk aan een Zalando: je bestelt en jurkje van €19,99. Deze moet naar jou gestuurd worden. Op het moment dat dit jurkje niet past, stuur je het weer (gratis)  terug. Die kosten worden dan ook weer door Zalando betaald. Hoe maak je dan nog winst op je product? Onder andere Zalando is nu aan het uitrollen dat als je onder een bepaalde waarde besteld, je gewoon weer verzendkosten en retourkosten gaat betalen.

Zalando verzendkosten:
https://twinklemagazine.nl/2019/05/zalando-besteldrempel/index.xml

Zalando gebruikt tags om tegen te gaan dat men 1 dag de kleding gebruikt en weer retour zendt:
https://twinklemagazine.nl/2019/02/zalando-tags/index.xml

Zalando tags: een manier om misbruik van de ruimte retouropties tegen te gaan.