Prioriteit nummer één: De beginpagina

De allerhoogste prioriteit van een website is de beginpagina. De beginpagina is, zowel qua structuur als vormgeving, de belangrijkste pagina van je website. Het is het eerste contactmoment met een potentiële klant als deze op internet surft. Bovendien zorgt de startpagina ervoor dat bezoekers de pagina als mooi en overzichtelijk kunnen beoordelen. Op de beginpagina is ook meteen duidelijk hoe de verdere structuur van je website is opgebouwd. De onderstaande elementen verdienen extra aandacht op je beginpagina: (rekening houdend met de laatste trends en mogelijkheden)

1.De visuele catch:           

Zorg ervoor dat als een bezoeker jouw beginpagina bezoekt, de aandacht meteen getrokken wordt door een aantrekkelijke afbeelding met eventuele info erbij. Dit wordt de visuele catch genoemd. Het meest opvallende stuk van je website waar de aandacht van de bezoeker naartoe gezogen wordt. Soms wordt deze ruimte voor de visuele catch ook gebruikt om meteen de nieuwste inhoud van de website te tonen. De visuele catch zorgt ervoor dat mensen, hopelijk, een positief gevoel van je site krijgen.

2.Het logo/ de naam:      

Het logo van je bedrijf hoeft niet per definitie erg groot in beeld gebracht te worden. Bij klassieke websites werd er vaak een flinke ruimte bovenaan de website ingenomen waarin het logo staat, maar eigenlijk is dit zonde van de ruimte! De websites die met de tijd meegaan, plaatsen het logo nu vaak linksboven op de site in een duidelijk maar bescheiden formaat.

3.De zoekfunctie:             

Een must voor elke site die ernaar streeft om het gemak van de website voor de bezoeker te verbeteren. In plaats van alle menuteksten te scannen, kan de snelle bezoeker direct een zoekwoord invullen en als dit goed is geïntegreerd op de site, meteen daar terecht komen waar de bezoeker informatie over wil. Vaak staat de zoekfunctie rechtsboven.

4.Helder menu:                 

Een bezoeker moet uiteraard wel ergens kunnen zien welke informatie hij op de site kan bekijken. Een helder menu is daarom dan ook een must. Je dient goed na te denken over de onderwerpen die je in het menu op de beginpagina laat zien. Probeer vanuit de bezoeker te denken: wat zijn de voornaamste redenen van de bezoeker om je website te bezoeken? Deze redenen kunnen je inzicht geven in hoe je het menu van je website op moet bouwen.

5.Contact / over ons:      

Neem altijd op je homepage in je menu het onderwerp “contact / over ons” op. Vaak worden websites ook geraadpleegd voor contactinformatie met je bedrijf. Biedt dan ook heldere informatie waarop bezoekers jou kunnen bereiken.

6.Social Media buttons:  

Een beetje website staat in verbinding met diverse soorten Social Media zoals Facebook, Twitter, Pinterest en noem maar op. Plaats deze buttons op je homepage, zodat bezoekers die je willen volgen, met een klik op de button het gewenste Social Medium profiel van jouw bedrijf kunnen bezoeken en eventueel volgen.