Het plaatsen van je advertentie op sites van uitgever Hearst

Het is belangrijk om websites te selecteren die aansluiten bij de doelgroep die je wilt bereiken. Bovendien wil je inzicht krijgen in het bereik van deze website: hoeveel views heeft de website bij welke doelgroep? Vele (commerciële) websites bieden je informatie over deze doelgroep- en bereikgegevens, zodat je een goede keuze kunt maken. Bij vele van dit soort sites staat helemaal onderaan in de footer van de site een link genaamd “adverteren”. Als je hierop klikt, kom je uiteindelijk bij deze informatie uit.

In de footer van cosmopolitan.nl kun je naar de advertentieomgeving

In de volgende sub-paragrafen wordt er uitleg gegeven over adverteren op sites van Hearst.nl Dat is een grote uitgeverij van magazines en bijbehorende websites. Als je snapt hoe deze uitgeverij werkt qua adverteren op sites, kun je dat toepassen op vele andere sites. De werkwijze is nagenoeg identiek.

Adverteren op sites van uitgever Hearst – zoek naar de mediakit!

www.hearst.nl is uitgever van verschillende (online) magazines en apps. Denk aan magazines als Cosmopolitan, Quote, Men’s Health en Harper’s Bazaar. De magazines en sites zijn erg gericht op fashion en lifestyle, waarin luxe altijd een rol speelt. Voor vele adverteerders bieden zij interessante platformen aan om een bepaalde doelgroep te bereiken.

Als je naar www.hearst.nl gaat, kun je naar “brands”. Als je dan een merk selecteert, krijg je inzicht in een korte doelgroepbeschrijving  en kun je afstemmen of dit de doelgroep is die je wilt benaderen. Hieronder de beschrijving  van Cosmopolitan. Interessanter wordt het als je naar beneden scrollt en rechtsonder klikt op mediakit”. Daar vind je, van je gekozen titel, veel info over de doelgroep, bereik en mogelijkheden.

De mediakit geeft je info over doelgroep, bereik en kosten
Bereikgegevens uit de mediakit van Cosmopolitan

Tariefkaart

Als je een titel hebt gekozen en naar beneden scrolt, vind je de tariefkaart. Deze kun je ook hier vinden: https://www.hearst.nl/tarieven/ Hier kun je zien welke advertentiemogelijkheden er zijn voor de website en wat de kosten zijn.

Tarieven van digitaal adverteren op Cosmopolitan.nl
Tariefkaart via www.hearst.nl/tarieven

Er wordt gewerkt volgens het CPM betaalsysteem. CPM staat voor Cost per Mille, oftewel: kosten per 1000 vertoningen. Per 1000 keer dat je advertentie zichtbaar wordt, betaal je een vast bedrag. Het plaatsen van een HERO superheader kost bij Cosmopolitan €39 per 1000 views.

Je dient nu af te wegen hoeveel budget je hebt én hoeveel bereik je wilt. Dan kun je een simpele berekening erop loslaten om te bepalen wat je daadwerkelijke kosten en bereik zijn.

Rekensom 1: werken met een budget

Stel, Zalando wil maximaal €1250,- uitgeven aan een display advertentie op Vogue.nl. Als ze kiezen voor een Hero (superheader), zie je dat het tarief €40,- CPM is. Om het bereik dan uit te rekenen, maak je de volgende berekening:

Rekensom 2: werken met een bereikdoel

Stel, Zalando wil een bereik hebben van 110.000 views van hun Hero advertentie. Je kunt dan uitrekenen wat het benodigde budget moet zijn, namelijk: