Het plaatsen van je advertentie op een advertentienetwerk

Voordat een advertentie verschijnt op een site via display advertising, zijn er 3 partijen nodig:

1. De adverteerder:                                               

De adverteerder heeft de behoefte om reclame te maken op sites die inhoud aanbieden over een bepaald onderwerp.

2. Het display-advertentienetwerk:                     

Het netwerk koppelt de adverteerders aan de websites en via een veilingsysteem wordt besloten welke advertenties, waar zichtbaar worden.

3. Sites aangesloten bij dit netwerk:                   

De advertenties moeten ook ergens geplaatst worden. Dat zijn sites die zich aangemeld hebben bij het advertentienetwerk en dus ruimte beschikbaar stellen voor advertenties.

Het display-advertentienetwerk is de schakel tussen de adverteerder en de sites die de advertentie kunnen laten zien. De adverteerder geeft aan bij welke onderwerpen / inhoud zijn advertenties dienen te verschijnen en het advertentienetwerk voert dit uit. Nu is het wel zo dat er meerdere adverteerders kunnen zijn voor hetzelfde onderwerp. Welke advertentie er zichtbaar wordt, wordt bepaald via real time bidding (RTB)

Real Time Bidding (RTB)

Aan de hand van real time bidding (RTB) bepaalt het advertentienetwerk welke advertentie zichtbaar wordt op de aangesloten website. RTB is een veilingsysteem waarbij elke adverteerder kan aangeven wat hij maximaal wil betalen om zijn advertentie zichtbaar te krijgen bij bepaalde onderwerpen / doelgroepen. Aan de hand van dit bod, gaat de adverteerder de concurrentiestrijd aan met andere adverteerders die op hetzelfde onderwerp gevonden willen worden. Tijdens het laden van de site gaat er een automatische veiling lopen en de adverteerder die het meeste biedt met zijn bod wordt vertoond aan de bezoeker. Als adverteerder betaal je (vaak)  per impressie (=per keer dat je advertentie zichtbaar is) en dat bedrag wordt steeds van je (dag)budget afgehaald. Als je (dag)budget op is, doe je niet meer mee met de biedingen.

Een zeer kort maar verhelderend filmpje kun je hier vinden:

Retargeting

De zomervakantie komt eraan en je hebt op www.booking.com al wat hotels in Kreta bekeken. Je bent toe aan wat ontspanning en wil op www.dumpert.nl even een tof filmpje bekijken. Opeens zie je op Dumpert een reclame van booking.com met daarin dezelfde hotels als de hotels die je net bekeken hebt. Dit is een vorm van retargeting: je ziet advertenties van sites die je eerder al bezocht hebt. Onder andere webshops amazon.de en coolblue maken hioer veelvuldig gebruik van. De kracht zit hem in de herhaling: door constant je eerder bekeken producten te laten zien, ga je misschien sneller tot aankoop (=conversie) over.

Een voorbeeld van retargeting door Amazon.de op de website eurogamer.net

Retargeting wordt mede mogelijk gemaakt door het accepteren van cookies. Dit zijn kleine bestanden die op je pc worden gezet, met als doel jouw online kijkgedrag te meten en bij te houden. Door het accepteren van een advertentiecookie kunnen websites met retargetingmogelijkheden, jou advertenties laten zien van producten die je eerder bekeken hebt.

Vaak zitten retargetingmogelijkheden ook verwerkt bij diverse display advertising netwerken.