E-mailmarketing

Inhoud

Stappenplan E-mailmarketing
Handleiding werken met Mailchimp

Het nut van emailmarketing

Voor het gebruiken van Mailchimp kun je de handleiding “Mailchimp uitgelegd” raadplegen.

Met het succes van social media zou je denken dat e-mailen uit de tijd is. Niets is minder waar, bedrijven maken nog steeds ruimschoots gebruik van e-mails om mensen te overtuigen.  E-mailmarketing is een relatief goedkope vorm waarmee je snel en gericht je doelgroep kunt benaderen. Door een goede balans te vinden tussen het aantal keren dat je jouw doelgroep mailt en interessante inhoud, kunnen je mails zelfs als positief worden ervaren en kan dit je imago en omzet verbeteren.

Mogelijke redenen voor bedrijven om e-mails te sturen naar (potentiële) klanten, zijn:

-Informeren:                                
Door middel van een nieuwsbrief, kun je (potentiële) klanten informeren. Het doel is hoofdzakelijk binding te houden met de doelgroep, ervoor zorgen dat je “in the picture” blijft.

-Aanzetten tot handelen:           
Vele emails zijn (ook) overtuigend van aard. Ze proberen de ontvanger aan te zetten tot handelen. Dat kan zijn het bezoeken van een site, het kopen van een product, et cetera.              

-Servicekanaal:                            
Bedrijven kunnen emails sturen met daarin een factuur (denk aan energiebedrijven en de zorgverzekering), email met een bevestiging van een bestelling, wachtwoorden, et cetera. Het doel hiervan is service verlenen zodat klanten positieve ervaringen opdoen.Het gebruiken van emailmarketing is meer dan alleen het versturen van emails. Een marketeer die emailmarketing toepast, is ook constant bezig met:

-verkrijgen van emailadressen
-verkrijgen van persoonlijke informatie
-de verkregen informatie sorteren in segmenten / groepen
-testen van campagnes (A/B testing)
-uitzetten van direct mailingcampagnes
-meten van de resultaten van de campagne
-campagnes bijstellen

Hieronder volgen wat statistieken met betrekking tot emailmarketing in Nederland:

-75% van de Nederlanders schrijft zich in voor nieuwsbrieven.
-Nederlanders vertrouwen emails het meest, als het gaat om privacy.
-59% van de Nederlanders koopt 1x per jaar of vaker op basis van een email.

Bron: Marketingfacts,

Voorbeeld van emailmarketing