Handleiding: werken met Mailchimp

Inhoud

Het maken van een aanmeldformulier
Het maken en bijhouden van een adressenbestand
Het opstellen van een campagne
Statistieken meten


Mailchimp biedt je een uitgebreide omgeving waarin je al jouw emailmarketing-werkzaamheden kunt uitvoeren. Via Mailchimp doorloop je de volgende fasen:

1. Maak een aanmeldformulier voor een opt-in mogelijkheid
Je gaat leren hoe je een invulformulier kunt maken en hoe je deze kunt gebruiken, zodat geïnteresseerden hun emailadres geven en zich kunnen aanmelden voor je emails.

2. Adressenbestand
Je leert hoe je een adressenbestand kunt bijhouden en beheren.

3. Opstellen van een campagne
Je gaat aan de slag met het bouwen van een emailcampagne en gaat deze ook verzenden.

4. Statistieken meten
Je leert hoe je diverse statistieken kunt meten om zo je emailcampagnes beter te kunnen optimaliseren.

1. Het maken van een aanmeldfomulier

Voordat je een mailingcampagne kunt versturen, dien je emailgegevens van de ontvangers te hebben. Deze kun je verkrijgen met een aanmeldformulier. Dat is dan ook de eerste stap die je moet ondernemen.

Maak een account aan op Mailchimp en klik bovenin op “Audience”.

Daarna selecteer je “manage audience” –> “Sign up Forms”

Je gaat nu het formulier maken waarmee geïnteresseerden zich aan kunnen melden voor jouw mailings.  Door het kiezen van een “general form” kunnen geïnteresseerden een webpagina bezoeken waarop ze zich aan kunnen melden. Als je kiest voor “embedded form”, dan kun je het aanmeldformulier “insluiten” op je website. Dat betekent dat je het aanmeldformulier direct op je website kunt zetten.

Bedenk goed wat aanmeldformulier je gaat maken:

Optie 1: Een embedded form   
Je gaat een aanmeldformulier maken / ontwerpen, die direct zichtbaar is op jouw site. Als je dit formulier plaatst op jouw websitepagina, kunnen bezoekers hier direct hun gegevens invullen en zich aanmelden.

Optie 2: Een normaal formulier (Form builder)
Hier ga je een eigen aanmeldformulier maken, die via een link te bezoeken is. Als bezoekers zich willen aanmelden via jouw aanmeldformulier, moeten ze deze link bezoeken.

Optie 1: het maken van een embedded form

Om een inschrijfformulier te kunnen maken die je direct op je eigen website kunt plaatsen (=embedden = insluiten), kies je voor een embedded form. Kies nu een van de opties (classic – Condensed – Horizontal – Unstyled) en bij “Preview” zie je hoe jouw aanmeldformulier eruit gaat zien.

Toelichting: het plaatsen van het embedded formulier op je website

Als je de juiste wijze van weergave hebt gekozen, kun je de code onder “Copy/Paste onto your site” selecteren en kopiëren in de html omgeving van je site.

Je gaat nu het aanmeldformulier op je website plaatsen.

Dit kan bij Weebly à website beheren –> Ga naar de pagina waar je het aanmeldformulier wilt hebben –> kies voor menu “bouwen” en selecteer rechts het icoon “embed”

Plak hierin de embedded code van je aanmeldformulier en je ziet jouw aanmeldformulier verschijnen.

Optie 2: het maken van een normaal formulier

Het bouwen van je fomulier

Kies voor “Form builder”
Selecteer “Signup form”

Hieronder zie je het scherm waar je het formulier kunt bouwen.  Het venster “click to add a message” is het venster waar je jouw bericht naar de aanmelder kunt schrijven.  Je komt in een teksteditor en kunt hier het lettertype opmaken, de grootte aanpassen en afbeeldingen toevoegen. De vlakken daaronder zijn bedoeld voor de aanmelder. Hij vult zijn emailadres en naam in.

Rechts zie je een “drag-and-drop systeem” waarmee je elementen toe kunt voegen aan het formulier. Let op: dit zijn elementen die de aanmelder in moet vullen! Als je dus meer gegevens wil hebben van de aanmelder, kun je blokken toevoegen. Dit kan handig zijn als je een campagne wil sturen naar ontvangers met een specifieke eigenschap, zoals bijvoorbeeld geslacht, leeftijd of woonplaats.

De link die je hieronder ziet, is de link naar jouw toekomstige aanmeldformulier. Deze link kun je delen als je mensen wilt uitnodigen om zich aan te melden voor jouw emallijst.

De link naar je aanmeldformulier kun je verspreiden via je website, social media en overige kanalen.

2. Het bijhouden en beheren van een adressenbestand

Door gebruik te maken van je aanmeldformulier, krijg je hopelijk aanmeldingen voor je mailing. Deze zijn te beheren via de optie: “Audience” –> view contacts

Voeg je eigen emailadres toe, mocht dat emailadres er nog niet staan.

Dat kan via de menukeuze “Add contacts”. Je mag niet zomaar emailadressen toevoegen, aangezien de ontvanger daar eerst toestemming voor moet geven (Opt-in wetgeving). Wat je wel kunt doen is alvast je eigen email en het emailadres van je eventuele collega invoeren.

Hier zie je een overzicht van al je contacten en kun je in selecteren.

Bij het kopje: “ New Segment” kun je nieuwe groepen maken. Stel: je hebt zo’n 500 emails in een lijst staan, dan kun je sub-groepen (=-segmenten) maken. Die segmenten kun je zelf indelen op basis van de gegevens die je hebt. Als je bijvoorbeeld bij het aanmelden, de aanmelder in laat vullen welk geslacht hij heeft, kun je selecteren op geslacht. Dat kan zeer nuttig zijn als je gerichte mailings wilt sturen naar personen met dezelfde eigenschap(pen).

3. Opstellen van een campagne

a. Maak een campagne aan

Klik bovenin op “Campaigns” en selecteer “Create campaign à Kies “Email”
…en geef je campagne een naam (bv nieuwsbrief 1)

Je gaat nu de basisinformatie invullen voor je campagne. Zie hieronder:

Toelichting:

-To:                                            
Hier selecteer je naar wie je de mailing gaat sturen. Dit doe je aan de hand van je gemaakte segment.

-From:                                          
Vul hier in hoe jij als afzender genoemd wordt en vanuit welk emailadres jij de mail gaat sturen. Mailchimp is eigenlijk alleen een bouw-tool, dus dien je hier een eigen verzend emailadres toe te voegen. Studente: gebruik je schoolemailadres.

-Subject:                                      
Dit is die o zo belangrijke onderwerpenregel. Bedenk een realistische, maar ook pakkende onderwerpregel waardoor de ontvangers geneigd zijn je email te lezen.

Preview text: Dit is een “snippet” oftewel een preview voor je email. Hier kun je een korte samenvatting geven met betrekking tot je email, zodat ontvangers extra getriggerd kunnen worden om de email te openen.

-Content:         
Hier kun jij je email designen. Dat staat hieronder uitgelegd.

b. Design: selecteer de structuur van je email

Nu kom je in de wondere wereld van het vormgeven en inrichten van je mailing. Je kunt bij “basic” een standaard structuur kiezen. Bij “Themes” kun je een email-thema kiezen met al voorgebakken inhoud. Zo zie je sneller hoe je email eruit zou kunnen zien. Wat je ook kiest, kies een indeling / structuur die goed past bij de inhoud van je mailing.

P.s: Selecteer niet de “Welcome message”!

c. Inhoud van de mailing opstellen

Je gaat nu de daadwerkelijke inhoud van je mailing opstellen. Maak de mailing en zorg voor een goed leesbaar en mooi vormgegeven email.

Mailchimp werkt met een “drag-and-drop” systeem. Rechts in het menu kun je onderdelen toevoegen aan je mailing. Links zie je de indeling staan zoals je gekozen hebt. Deze onderdelen kun je aanpassen en/of verwijderen.

Zorg ervoor dat je gebruik maakt van call-to-action  mogelijkheden: Klikbare afbeeldingen, knoppen, et cetera.

Als je klaar bent met de tekst en overige inhoud, klik je rechts op “Next”

d. Controleren van je mailing

Mailchimp checkt nu op een aantal belangrijke punten of je mailing compleet is. Als er zich een probleem voor doet, zal Mailchimp dit meteen aangeven en is je mailing nog niet te versturen. Werk het probleem weg en klik op “Send”.

Een veel voorkomende “fout” is dat je nog standaardtekst van Mailchimp in je mail hebt staan. Klik op de button :”Resolve”  en haal deze tekst weg. Daarna kun je de mailing verzenden.

Let op!
Vaak ontstaat de fout doordat er nog standaard (voorgebakken)  tekst helemaal bovenaan in je mail staat, naast de opmerking “view this email in your browser”. Ga met je muis naar dit blok, druk op het potloodje en haal de geschreven standaard tekst weg. Daarna kun je de mailing wél verzenden. Hieronder zie je het blokje waar het vaak mis gaat. Haal het eerste gedeelte van de tekst weg.

e. Bevestigen van het verzenden van je mail

Dit is je allerlaatste kans om nog wijzigingen door te voeren. Als je zeker van je zaak bent, kun je nu op “Send now” klikken. De mail wordt definitief verzonden naar je geselecteerde ontvangers .

4. Statistieken meten

Nadat je mailing verzonden is, kun je bij gaan houden in welke mate je mail geopend is en of bepaalde links zijn aangeklikt. Als je gebruik maakt van een mailing voor je webshop, kun je zelfs meten in welke mate men via jouw mailing iets gekocht heeft en wat de totale omzet is die je hebt bereikt met je mailing. Zo ver gaat het hier nu niet, maar weet dat ook hier enorm veel en nuttige data te meten is.

a. Klik bovenin op “Reports”

Je komt nu in de omgeving voor het meten van statistieken.

Als je op de titel klikt van de campagne waarvan je de statistieken wilt zien, kom je in het statistiekenrapport terecht. De belangrijkste statistieken die je hier kunt meten, zijn:

-Het aantal ontvangers (recipients)

-Open rate:      
Het percentage dat je mailing daadwerkelijk geopend heeft. Ook zie je het gemiddelde openingspercentage van de hele branche. Hiermee kun je vergelijken (=benchmark) hoe jouw campagne scoort ten opzichte van jouw emallijst-gemiddelde én de gehele branche.

-Click rate:        
Het percentage ontvangers dat ook minimaal 1x de link(s)  in je nieuwsbrief aanklikt.

-24-hour performance: 
Hier zie je het aantal klikken in de laatste 24 uur. Zo kun je inschatten op welke tijden je mails het beste gelezen worden. Dat geeft je inzicht in het selecteren van juiste verzendmomenten.

-Top locations:             
Hier zie je een kaart van de wereld met daarin info per land wat betreft het openen van je email.