Extra verkoop bij een bestelling

Elke webshop wil zo veel mogelijk omzet verdienen en daarvoor gebruiken ze enkele verkooptactieken die jou extra kunnen verleiden.

Cross-selling

Cross-selling is het bekende trucje van de verkoper die, als je een tshirt past, je ook een jeans probeert aan te smeren…. maar dan online. Webshops zijn uitermate geschikt voor re-selling. Als jij een product bekijkt / koopt, krijg je regelmatig zaken te zien als “bezoekers bekeken ook….”of: “andere klanten kochten ook…” Zo proberen webshops jou te verleiden om nog een product af te nemen. Hieronder een voorbeeld van één van de grootste webwinkels ter wereld: Amazon.com.

Upselling

Upselling is ook een interessante manier om meer geld te verdienen. Net als je een keus hebt gemaakt voor een bepaald product, stelt de webshop je een soortgelijk product voor die nét wat beter (en uiteraard duurder) is dan het product wat je nu aan het bekijken bent. Het idee daarbij is dat je een hoger bedrag uit gaat geven, dan dat je in eerste instantie had bedoeld. Upselling is alleen interessant als je voldoende producten hebt die min of meer gelijkwaardig zijn aan elkaar. Je hebt er niets aan als een klant een smartphone bekijkt van €149,- om dan een andere smartphone in een veel hogere prijsklasse te tonen. Hiernaast een voorbeeld van de website: www.coolblue.nl

Voorbeeld van upselling

Deepselling

Deep-selling wil zeggen dat je een klant prikkelt om meer van hetzelfde product te kopen. Denk aan zaken als bij een online supermarkt, waar je eerder gekochte aankopen te zien zijn. Door je eraan te herinneren dat het weer even geleden is dat je dit product gekocht hebt, kan het zijn dat je het weer opnieuw aanschaft. Ook het feit dat als een klant bestelt, je ze de optie geeft om een hoeveelheid in te vullen, is een vorm van deep-selling.

Hoe meer je bestelt, hoe relatief goedkoper het wordt