Indeling van een webshop

Een webshop bestaat uit een aantal basiselementen die essentieel zijn. Hier belichten we de specifieke kenmerken die zichtbaar zijn op de startpagina van een webshop. In het voorbeeld wordt de webshop www.bol.com  gebruikt: Nederlands meest succesvolle webshop.

Er zijn 7 zaken die onmisbaar zijn op de beginpagina ven een webshop

De 7 belangrijkste factoren:

1. Menu:                                          

In het menu kun je bezoekers verwijzen naar algemene informatie zoals de bestelstatus, inlogmogelijkheden, contactmogelijkheden en informatie over verzending.

2. Zoekbalk:                                    

Essentieel op elke webshop: je dient je bezoeker de mogelijkheid te geven om direct de gewenste producten op te kunnen laten zoeken.

3. Winkelwagentje:                       

Het virtuele winkelwagentje is hét icoon van de webwinkel. Een bezoeker plaatst de gewenste producten in het virtuele winkelwagentje en de hoop is dat zij dit dan ook allemaal daadwerkelijk aanschaffen.

4. Assortiment / categorie:        

Elke startpagina van een webshop laat de hoofdcategorieën zien van het assortiment dat ze verkopen. Deze indeling moet duidelijk zijn voor de bezoekers.

5. Blikvanger:

Deze ruimte gebruikt een webshop vaak om blikvangers te laten zien: producten / acties / nieuwe collecties die de bezoekers zou moeten aantrekken. Dit is vaak het eerste waar het oog op valt.

6. (Dag)deal:                                   

Veel webshops hebben een dag- en/of weekaanbieding. Het doel hiervan is om mensen elke dag weer naar de webshop te lokken.

7. Conversieverhogende elementen:

 Zorg ervoor dat je, verspreid over de beginpagina, conversieverhogende zaken toevoegt. Denk aan positieve klantenreviews, eventuele keurmerken, noem de voordelen van jouw webshop op, het gemak voor de klant, et cetera. Dit kan de klant triggeren om bij jou te bestellen.