Promoten van een webshop

Inhoud

Zoekmachinemarketing
Goodle Adsense / Display advertising
Google Shopping

Een stuk marketing zal je altijd nodig hebben als beheerder van een webshop. Mensen moeten simpelweg weten dat je er bent en zullen in contact moeten komen met jouw webshop. Dit kan op diverse manieren en deze worden kort besproken in dit hoofdstuk. De onderwerpen Facebook, Instagram , SEAO / SEA en Display advertising zijn zeer geschikt om mogelijkheden te ontdekken hoe je reclame kunt maken voor je website / webshop. Hieronder lees je een korte samenvatting van de mogelijkheden die je hebt. Elke mogelijkheid wordt op deze website (zie menu bovenaan) ook uitgebreid behandeld.

Zoekmachinemarketing

De zoekmachine www.google.com heeft een marktaandeel van ruim 93%. Dat betekent dat van elke 100 zoekopdrachten  er 93 via Google gaan, een gigantisch aantal. Internet wordt veel gebruikt door kopers om zich te oriënteren op producten en goed vindbaar zijn op Google is één van de belangrijkste elementen waar je aan moet werken. Dit kan op twee manieren:

A. SEO – Search Engine Optimalisation

Door je webshop goed te optimaliseren en je productbeschrijvingen goed te hebben, met de daaronder liggende technieken, werk je aan je vindbaarheid via Google. SEO wil zeggen: alle inspanningen die je, zonder betaling aan de zoekmachine, levert om zo hoog mogelijk in de zoekvolgorde van de zoekmachine te komen.

Na enkele gesponsorde resultaten waar webshops geld voor hebben betaald (=SEA = Search Engine Advertising), zie je de “normale” oftewel de organische resultaten. Optimaliseren van je website zorgt ervoor dat jouw website op een hogere plek in het zoekresultaat verschijnt.

Als je binnen Google zoekt op parfum is het niet verrassend dat de webwinkels www.douglas.nl en www.iciparisxl.nl  hoog in de zoek-rangorde komen. Beide winkels bestaan al lang, de hele website staat vol met honderden verschillende soorten parfum en het zijn populaire winkels. Google denkt (en vindt!)  dus dat deze webwinkels de beste resultaten zijn voor de zoekopdracht die is ingevoerd. De zoekresultaten kunnen van dag tot dag verschillen, het is maar net welke website zichzelf beter optimaliseert dan de anderen.

B. SEA – Search Engine Advertising

SEA, oftewel Search Engine Advertising, is een andere manier om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, maar dan door middel van betaling. Door geld te bieden om gevonden te worden op bepaalde zoekwoorden (Adwords), verschijnt jouw webshop in de advertentieresultaten bovenaan in de  zoekresultaten. Als een gebruiker op jouw advertentie klikt, betaal je een eenmalig bedrag aan Google. Dit gebeurt via het CPC = Cost-per-Click systeem. Dit varieert van €0,10 – €4,50 per klik, het bedrag is afhankelijk van de populariteit van de adword.

SEO kan een langdurig traject zijn en als je jouw webshop qua vindbaarheid een tijdelijke boost wil geven, is adverteren via SEA een geldige optie. Doordat je helemaal zelf je budget in kunt stellen, is dit systeem zeer efficiënt.

De zoekresultaten met het woord advertentie ervoor, zijn de gesponsorde resultaten van Google. Dit zijn adverteerders die Google betalen om gevonden te worden op zoekwoord parfum. Het is heel belangrijk om te bepalen wat voor jou, geschikte advertentiewoorden zullen zijn.

Google Adsense / Display advertising

Een ander effectief adverteersysteem is Google Adsense. Websites bieden, tegen betaling door Google, ruimte aan Google aan waar Google, producten kan promoten voor Adsense partners. De websites krijgen een kleine vergoeding van Google, de adverteerders betalen aan Google en die plaatst de advertenties bij haar Adsense partners. Misschien zie je regelmatig op verschillende websites dezelfde producten terugkomen die je net daarvoor op een webshop hebt bekeken. Door de herhaalde confrontatie met het product, ben je eerder geneigd om het te kopen. Dit is alleen mogelijk als internetgebruikers cookies accepteren.

Een adsense advertentie van Belsimpel.nl

Google Shopping

Een laatste mogelijkheid die webshopeigenaren kunnen gebruiken via Google is Google Shopping. Als een gebruiker van Google een bepaald product zoekt, laat Google meteen concrete producten voldoen die via Google shopping resultaten, waar je direct het product kunt kopen.