Sales Funnel – Trechter

Je hebt manieren nodig om mensen te “lokken” naar je site en uiteindelijk wil je dat er conversie ontstaat: mensen gaan bij je kopen. Helemaal ideaal is het natuurlijk als deze klanten zó tevreden zijn dat ze jouw bedrijf gaan promoten binnen hun eigen netwerk. De Sales Funnel (funnel = trechter) beschrijft de stappen in het proces van “vreemdeling” tot iemand die jouw site / winkel bezoekt totdat hij een klant is die jou aanraadt bij anderen. De “trechter” geeft aan dat je per fase, mensen verliest: niet alle potentiële klanten kopen ook daadwerkelijk iets op jouw site. Per fase dien je goed na te denken hoe je zoveel mogelijk personen naar de volgende fase krijgt. Dat betekent dat je per fase aan kunt geven wat je gaat doen, om dit te bereiken.

Je hebt in de Sales Funnel een aantal stappen die je kunt doorlopen om dit proces in gang te zetten.

De Sales Funnel

De stappen uitgelegd:

1. Prospect

Dit zijn je potentiële klanten waar je contact mee gaat zoeken. Je dient eerst te bepalen wie je prospects (doelgroep) zijn en waar je ze kunt bereiken. Dit kan door (markt) onderzoek te doen.

2. Contact –> Bezoeken

Dit is het proces waarin je gaat bepalen hoe je in contact treedt met de prospects. Je kunt een reclamecampagne op Instagram lanceren, een influencer betalen voor promotie van jouw webshop en  je kunt de prospects overtuigen zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Bij het geven van contactinformatie kun je ze belonen met een gratis e-book, et cetera. In deze fase probeer je in contact te komen met je potentiële klant, zodat ze je webshop gaan bezoeken.

3. Lead –> boeien + Beslissen

De “leads” hebben al contact gehad met het bedrijf en zijn dus (in beperkte mate) op de hoogte van jou.  Nu is het aan jou om ervoor te zorgen dat deze leads omgezet worden tot klanten.Denk aan goede acties op je webshop, een aantrekkelijke vormgeving, duidelijke informatie, nieuwe collecties,  tijdelijke kortingen, et cetera. Je wilt dat de lead geboeid wordt door jouw info en je webshop en uiteindelijk de intentie heeft om te beslissen  om bij jou te kopen.

4. Klant –> bestellen en betalen

In deze fase is de lead een klant geworden. Als het goed is, heeft deze persoon iets op jouw webshop bestelden heeft hij  betaald. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat deze klant een terugkerende klant wordt en wordt “getriggered” om een ambassadeur voor jou te worden. Goede levering volgens de afgesproken voorwaarden is hier heel belangrijk.

5. Ambassadeur –> binden

…want die ambassadeur die raadt het bedrijf aan bij anderen en wordt een trouwe klant. Denk aan gebruikersreviews, deelacties op social media en het vertrouwde feestje waar hij / zij enthousiast over jou vertelt. Tevreden klanten vertellen hun verhalen door en blijven bij jou kopen. Je hebt de klant gebonden aan je webshop. Acties die je hier kunt nemen is een follow-up email met bijpassnede producten, belonen van terugkerende klanten, speciale “sale-avonden” voor je vaste klant et cetera.

Vrijwel alle stappen die je neemt op je webshop en het promoten daarvan, is te herleiden naar één of meerdere fasen in de sales funnel. Zorg ervoor dat je per fase, acties bedenkt om ervoor te zorgen dat die klant door de funnel, uiteindelijk een ambassadeur kan worden.