Google Analytics

Voor het werken met Google Analytics kun je de handleiding “Google Analytics uitgelegd” gebruiken.

Google Analytics (www.google.nl/analytics) is een programma waarmee je bij kunt houden hoeveel bezoekers je op je website hebt gekregen in een bepaalde periode. Er komt enorm veel informatie beschikbaar voor een websitebeheerder. Met deze statistieken kan een beheerder zijn website verbeteren. Hieronder staan de belangrijkste menu-opties uit Google Analytics, met een korte beschrijving wat je allemaal kunt meten:

Realtime:  Het rapport “realtime” geeft aan hoeveel mensen op dit moment je site bezoeken. Met deze optie kun je meteen meten of uitgezette reclames / acties voor meer verkeer naar je website zorgen.

Doelgroep: Dit is het “hart” van Google Analytics. Hier kun je meten hoeveel bezoekers en bezoeken je in een bepaalde periode hebt gehad, hoe lang ze op je site blijven, met welke apparaten, et cetera.

Acquisitie: Hier kun je meten hoe bezoekers je site bezoeken, oftewel: via welke bronnen. Voeren ze direct je url in, klikken ze via social media op je site of krijg je met name bezoeken via de zoekresultaten van Google?

Gedrag: Bij gedrag kun je meten wat mensen op je site            bekijken. Wat klikken ze nog meer aan binnen je website en    wanneer verdwijnen ze weer van je website?

Google Analytics en SEO

Voor het gebruiken van Google Analytics kun je de handleiding “Google Analytics uitgelegd” raadplegen.

Bij SEO is het van belang dat je continu bezig bent met het verbeteren van je website door unieke en relevante inhoud toe te voegen.  Dit betekent dat jouw inhoud aan moet sluiten bij de interesses van de bezoeker. Deze (potentiële)  bezoekers zijn constant bezig met informatie verzamelen  en jouw site kan daar het verschil in maken.

Door goed bij te houden wat bezoekers wel en / of niet lezen op je site (dat kan bij gedrag), krijg je een betere indruk welke onderwerpen ze interessant vinden. Je kunt eigenlijk jezelf advies geven over de inhoud van je website. Via acquisitie kun je zien via welke weg mensen op je site komen. Het kan best zijn dat andere websites linken naar jouw site. Zo bouw je autoriteit op. Ook zie je of je social media inspanningen effect hebben en kun je advies geven over welke social media voor jouw bedrijf goed werkt.

Uiteindelijk krijg je hierdoor een site die beter afgestemd is op de interesses en gedrag van de bezoekers en kan dit een positieve bijdrage leveren aan je zoekpositie op Google.