Handleiding – Werken met Google Analytics

Inhoud

1. Gegevens doelgroep
2. Gegevens acquisitie
3. Gegevens gedrag

Inleiding

In deze handleiding leer je hoe je vele belangrijke gegevens van je bezoekers kunt meten via het programma Google Analytics. Hierdoor krijg je beter inzicht in het gedrag op je website en via welke manier de bezoekers op jouw website komen. Je bent beter in staat om vast te stellen wat bezoekers wel of niet interessant vinden op je website, om zo nog betere inhoud te kunnen delen. Uiteindelijk wordt je website relevanter en dat kan een gunstige invloed hebben op de rangorde binnen de zoekresultaten van Google. Hieronder staat ook een videotutorial, mocht je dat prettiger vinden.

Google Analytics biedt de gebruiker enorm veel statistieken over het verkeer op je website (=traffic).  Gebruikers die je site bezoeken geven ontzettend veel  informatie weg. De hoofdonderwerpen waarop Google Analytics de gegevens inzichtelijk maakt, zijn:

Realtime: Hier kun je zien wat er op dit moment gebeurt aan bezoekers op je website.

Doelgroep: Waar komt men vandaan, hoe lang zit men op je site, hoeveel pagina’s bezoeken ze, met welk besturingssysteem, internetbrowser, mobiele apparaat, et cetera.

Acquisitie: Via welke manier (verkeersbronnen) komen bezoekers op je website? Hier krijg je inzicht via welke weg, de bezoekers op je website komen. Denk aan Google zoekresultaat, externe links en via Social media.

Gedrag: Welke inhoud wordt er op je website bekeken? Hoe lang, hoe vaak?

Conversies: Een conversie geeft aan wie van de bezoekers daadwerkelijk klant zijn geworden. Dit wordt pas interessant als je een webshop  beheert.

Let op:  Bij vele gegevens kun je zélf kiezen hoe je de weergave wilt hebben. Standaard staan er tabellen weergegeven en aan jou de keus om hier bijvoorbeeld een cirkeldiagram of een staafdiagram van te maken. Dat kan via onderstaande werkbalk:

1. Gegevens hoofdonderwerp “doelgroep”

Binnen het hoofdonderwerp doelgroep  kun je precies uitlezen wie je bezoekers zijn en hoe zij zich op je site “gedragen”:  hoe lang zitten ze op je website, waar komen ze vandaan en met welke techniek bezoeken ze jouw website? Klik op doelgroep en je kunt kiezen uit diverse statistieken die hieronder worden uitgelegd.

1.1 Doelgroep – overzicht

De onderstaande afbeelding geeft het beginscherm weer van Google Analytics:

Toelichting aanwijzers afbeelding beginscherm Google Analytics:

1. Tijdsperiode
Dit is de tijdsperiode waarover de statistieken worden weergegeven. Google Analytics laat standaard de statistieken van de afgelopen week zien. Je kunt zelf instellen voor welke periode je de statistieken op wilt vragen.

2. Grafiek / lijndiagram
Dit is een visuele weergave van het aantal bezoeken op je website, binnen de gestelde tijdsperiode.

3. Diverse gegevens
Standaard staan er een aantal belangrijke statistieken gegeven:

Sessies:                            
Het totaal aantal bezoeken op je website binnen de gestelde periode, inclusief meerdere bezoeken van dezelfde bezoeker.

Gebruikers:                   
Het totaal aantal unieke personen die in de gestelde periode je website hebben bezocht.

Paginaweergaven:       
Het totaal aantal pagina’s die op de website zijn bekeken.

-Pagina’s / sessie:         
Dit is het gemiddelde aantal bekeken pagina’s door je totale bezoekers. In rekenvorm: Paginaweergaven / bezoeken.

Gemiddelde sessieduur:
Hier kun je meten hoe lang de gemiddelde bezoeker op je website blijft.

-Bounce percentage:    
Het percentage  bezoeken dat na de instap pagina  (= 1e pagina die ze  zien), de website verlaten.

-%nieuwe sessies:        
Hoeveel procent van de totale bezoekers zijn voor de eerste keer op je website?

4. Cirkeldiagram
Hier zie je een diagram met een verdeling tussen nieuwe en terugkerende (die al ooit eerder op je site zijn geweest) bezoekers.

5. Taal
Welke taal spreken de bezoekers van je website? Hier zie je een overzicht van de genoemde taal en hoeveel bezoeken je per taal hebt gehad.

1.2 Doelgroep – demografie

Hier kun je demografische gegevens vinden zoals leeftijd en geslacht van de bezoekers. In deze module wordt deze optie vooralsnog niet behandeld, aangezien er een aanpassing moet ontstaan in de trackingscode.

1.3 Doelgroep –> Geo

Bij Geo kun je uitlezen uit welke landen je bezoekers komen en welke taal ze spreken.

1. Taal

Bij taal kun je meten met welke taalinstellingen de bezoekers je pagina bezoeken. Daar krijg je een hoop extra informatie bij, zo kun je aflezen hoe lang de bezoekers met een bepaalde taal op je site blijven en hoeveel pagina’s ze gemiddeld bezoeken.

2. Locatie:         

Een overzichtskaart + tabel met daarin aangegeven uit welke landen je bezoekers komen. Hoe blauwer het land, des te meer bezoekers daar vandaan komen. Ook hier kun je uitlezen hoe lang bezoekers uit een bepaalde locatie op je website blijven en hoeveel pagina’s zij bezoeken.

1.4 Gedrag

1. Nieuwe vs. Terugkerende bezoekers

Als website is het van belang dat je altijd nieuwe kijkers op je website krijgt.  Helemaal  mooi als je deze kijkers tot je vaste bezoekers kunt gaan rekenen. Dat is hier te meten: van de tijdsperiode die je

hebt ingesteld staat aangegeven hoeveel van je totale bezoeken “nieuwe” bezoekers zijn en hoeveel van de totale bezoeken, terugkerende bezoekers zijn. Deze personen hebben al minimaal 1x eerder  op je website gekeken.

2. Frequentie en geschiedenis

Hier kun je vinden hoe “loyaal” je bezoekers zijn. Links zie je het aantal bezoeken staan, rechts zie je zowel de bezoeken als de paginaweergaves staan.  Hieronder een screenshot met een beschrijving erbij hoe je dit moet lezen.

Het aantal bezoeken “308 ” betekent dat er 308 bezoekers, 2x op de website hebben gekeken. (gedurende de ingestelde tijdsperiode!) Het aantal paginaweergaves “589” betekent dat de 308 personen die mijn site 2x hebben bezocht, in totaal 589 keer een pagina op mijn website hebben bezocht.

3. Engagement (betrokkenheid):

Hier zie je hoe lang de bezoekers op je website zitten. Let op:  Mensen die de website in de achtergrond open hebben staan, hebben automatisch een zeer hoog aantal minuten bezoeksduur. 

1.5 Technologie

1. Browser en besturingssysteem

Het is goed om te weten met welke internetbrowsers  ( Internet Explorer, Firefox, Google Chrome, etc…) je website wordt  bezocht. Elke internetbrowser werkt met deels afwijkende techniek, waardoor je website op de ene browser wel en op de andere browser niet goed wordt weergegeven. Aan jou om de website te verbeteren, mocht het nodig zijn.

Let op de mogelijkheden in onderstaande werkbalk:   

Je ziet de balk bijna niet, maar in deze balk kun je kiezen wat je wilt (binnen het onderwerp: browser en besturingssytemen)  weten van je bezoekers op je website. Hieronder de belangrijkste  mogelijkheden:

A. Besturingssystemen:             

Als je dit gaat analyseren, kun je direct afleiden met welke apparaten je site bekeken wordt. In deze tijd van  tablets en smartphones, is het   van belang dat je website ook goed zichtbaar is op deze apparaten.

B. Schermresolutie:                    

Hoe hoger de resolutie, hoe meer “beeld” je hebt. Hiermee bedoelen we dat als je een hoge resolutie instelt, er meer op je beeld te vinden is. Kaders zijn minder breed en je hoeft minder van links naar rechts of van boven naar beneden te scrollen. Dat betekent ook dat jouw website meer of minder leesbaar is op de verschillende schermresoluties. Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor wat lagere resoluties, zoals 1024*768, maar ook de hogere resoluties zoals 1920 * 1080 en 4k.

1.6 Mobiel

Als je een website bezoekt, geef je ook veel technische informatie weg zoals je browser en schermresolutie. Ook geef je prijs met welk type apparaat je een website bezoekt.

1. Overzicht

Bij Doelgroep –> mobiel –> –> overzicht kun je meten met wat voor type apparaten je website wordt bezocht:

a. Desktop:                      dit zijn bezoeken via een vaste PC of een laptop
b. Mobile:                        bezoeken via een smartphone.
c. Tablet:                          bezoeken via een tablet

2. Apparaten

Je kunt zelfs meten met wat voor merk en model je website wordt bezocht.

2. Gegevens hoofdonderwerp “Acquisitie”

Hier kun je zien via welke bronnen je bezoekers op je site komen. Vanzelfsprekend is dit interessant om te weten, aangezien je kunt bepalen welke links / bronnen zoals je Social Media wel of niet werken.

2.1 Kanalen

Ga naar acquisitie –> alle verkeer –> kanalen

Bij kanalen kun je meten hoe bezoekers op je website zijn gekomen.

Hier zie je een indeling via welke bronnen je bezoekers op je website zijn beland. Dat kan direct zijn (bezoekers die in de webbrowser je website typen), social (personen die via Social Media een link naar je website hebben aangeklikt), referral (geklikt op een link via een andere website), organic search (zijn via een zoekopdracht binnengekomen op je pagina) en “other”.

2.2 Individuele bronnen

Ga naar acquisitie –> alle verkeer –> bron/medium

Hier kun je aflezen hoe mensen op je site komen. Het is een verdieping ten opzichte van het overzicht bij kanalen, aangezien je nu ook kunt zien hoe de bezoeken via het verwijzende verkeer opgebouwd is, zoals bijvoorbeeld een opsplitsing van social naar Facebook, Youtube, Twitter, et cetera.

3. Gegevens hoofdonderwerp “Gedrag”

Bij dit hoofdonderwerp kun je zien hoe vaak de  inhoud / pagina’s / artikelen van je website tijdens de ingestelde tijdsperiode bekeken worden. Hier kun je dus meten welke inhoud wel of niet interessant is voor je bezoekers. 

3.1 Site-content –> Alle pagina’s

ier kun je een gedetailleerd overzicht zien over welke inhoud door je bezoekers bekeken wordt. Ook zie je hoe lang ze gemiddeld op deze pagina zijn gebleven. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat kleinere items op je site minder lang bekeken worden dan grotere items.