Handleiding: Werken met Google Trends

1. Inleiding

Een ander fantastische marketingtool van Google is Google Trends. Hier kun je zoektermen invoeren en zien waar en in welke mate de zoektermen al dan niet populair zijn. Alle zoekopdrachten die worden ingevoerd op Google, worden bijgehouden en opgeslagen. Met deze data is het dus mogelijk om precies te kunnen meten welke zoekwoorden wanneer en waar populair waren.

Voor bijvoorbeeld winkeliers is het interessant om te meten welke merken al dan niet populair zijn. Bloggers / websitebeheerders kunnen beter inschatten welke onderwerpen meer of minder worden gezocht op Google, zodat ze hun inhoud hierop beter af kunnen stemmen. Je kunt letterlijk alle zoekwoorden invullen, om zo te kunnen meten wanneer het woord meer of minder populair was. Ook kun je meten of je sitebeschrijving overeen komt met de zoekopdrachten die mensen, binnen jouw branche, invoeren.

2. Zoeken in Google Trends – 1 zoekterm

Google Trends is te bezoeken op http://www.google.com/trends. Het beginscherm geeft je de mogelijkheid tot het invoeren van onderwerpen om zo de zoektrend te meten, maar geeft ook suggesties weer van actuele onderwerpen waar nu veel op gezocht wordt.  Als je een zoekwoord invult, bijvoorbeeld Barack Obama, dan kom je bij de resultaten uit. Hieronder staat het scherm uitgelegd in twee delen:

Scherm 1: trendgrafiek

Toelichting Scherm 1 Google Trends

1. Zoektermen
Hier staat de zoekterm die je eerder hebt ingevoerd. Je kunt meerdere zoektermen toevoegen, zodat je zoekwoorden onderling kunt vergelijken qua populariteit.

2. Filter
De trendresultaten kun je verfijnen en verbeteren door een filter in te stellen. De filtermogelijkheden zijn de locatie, tijdsperiode, categorieën en zoeklocaties.

3. Trendgrafiek
Dit is de grafiek die aangeeft hoe populair het zoekwoord was in een bepaalde periode.

Scherm 2: zoekresultaten

Toelichting scherm 2 Google Trends:

1. Wereldkaart
Hier zie je de interesse van het zoekwoord in de verschillende landen over de wereld. Hoe blauwer het land, hoe populairder het woord daar was.

2. Landen
De landen staan benoemd, met daarachter het trend-indexcijfer. Hoe dichter bij het getal 100, hoe meer er op gezocht werd in het betreffende land. Als er genoeg zoekresultaten zijn, kun je zelfs op provincie- en uiteindelijk op plaats niveau meten hoe populair het zoekwoord was. Door op een land te klikken, krijg je op provincie- en soms zelfs op plaatsniveau te zien waar het zoekwoord al dan niet populair is. Voorwaarde is wel dat er genoeg zoekvolume is (oftewel: er moet veel gezocht worden naar het ingevoerde zoekwoord).

3.Gerelateerde onderwerpen
Hier zie je zoekopdrachten die te maken hebben met het door jouw gezochte woord. Dit zijn vaak populaire zoekopdrachten die binnen hetzelfde onderwerp vallen als jouw zoekwoord. De instellingen staan standaard op “stijgend”: dat zijn de woorden die de laatste tijd populair zijn. Je kunt ook kiezen voor “populairst”: dat zijn, binnen de tijd die je ingesteld hebt, de meest populaire woorden die raakvlakken hebben met jouw ingevulde zoekterm.

4. Zoekopdrachten
Dit zijn de zoekopdrachten waarin jouw zoekwoord vaak is gebruikt. Zo krijg je een beter inzicht betreffende hoe mensen zoeken met het woord dat jij hebt ingevuld. Kijk in plaats van “stijgend” ook eens naar “populairst”.

2.1 lezen van de trendgrafiek

Hoe de trendgrafiek te lezen?

Je kunt niet aflezen in Google Trends in absolute aantallen hoe vaak er wordt gezocht naar een zoekwoord, de resultaten zijn relatief. Dat betekent dat de zoekresultaten in elke periode worden vergeleken ten opzichte van de periode waar de hoogste piek is en dus het zoekvolume (=zoekhoeveelheid) het hoogst is. Dit punt staat altijd vermeld als score 100. Ook als er niet al te veel gezocht wordt naar een bepaald woord, is er altijd één punt in de grafiek die op 100 staat. Hieronder zie je dat voor het zoekwoord Donald Trump. Er werd dus het meeste gezocht naar  Donald Trump in november 2016. Bij de andere periodes kun je zien hoe het zoekvolume zich verhoudt ten opzichte van november 2016.

2.2 filter je resultaten

Hoe de juiste filter in te stellen?

Om ervoor te zorgen dat Google Trends alleen de voor jou belangrijke resultaten laat zien, is het instellen van de filtermogelijkheden van belang. Hieronder zie je nogmaals de filtermogelijkheden.

Wereldwijd:             
Hier stel je in voor welk land je de resultaten wilt zien.

Afgelopen vijf jaar:  
Vanaf 2004 houdt Google de zoekresultaten bij. Probeer goed te bepalen voor welke tijdstermijn jij de resultaten zichtbaar wilt hebben. Je kunt vanaf 2004 zélf instellen voor welke periode je de gegevens wilt hebben, met als minimum de afgelopen zeven dagen. Zoek maar eens op actuele nieuwsitems.

Alle categorieën:           
Bij categorieën selecteer je een onderwerp waarin jouw zoekwoord valt. Als je bijvoorbeeld op wilt zoeken hoe populair het muziekgenre “rock” is en je stelt geen filter in bij categorieën, dan laat Google alle resultaten zijn met het woord “rock”, ongeacht de categorie. Kies in dit geval voor de filter: Kunst & entertainment à muziek en audio

Google zoeken:              
Google heeft meer zoeknetwerken dan alleen de zoekmachine. Je kunt hier specifiek de populariteit meten van het ingevulde woord op bijvoorbeeld Google afbeeldingen of YouTube.

3 Zoeken in Google Trends – Meerdere zoektermen

Google Trends maakt het je ook mogelijk om meerdere zoekwoorden te kunnen vergelijken met elkaar. Wat erg belangrijk is, is dat je (spreekwoordelijk) appels met appels vergelijkt. Als je bijvoorbeeld zoekwoord “parfum” vergelijkt met het zoekwoord “Cacharel” (een parfummerk), dan kun je geen eerlijke vergelijking maken aangezien je een productsoort vergelijkt met een merk.

Door op de knop +vergelijking toevoegen te klikken, kun je een nieuw zoekwoord toevoegen aan de grafiek.

Als je naar beneden scrolt, kun je per woord de geografische interesse en de gerelateerde opdrachten zien.

Op deze manier krijg je een prima inzicht in de populariteit van hetgeen je wilt vergelijken. Denk bijvoorbeeld aan een kledingzaak die gaat bepalen welke kledingmerken hij wil gaan verkopen.