LinkedIn

1 LinkedIn voor persoonlijk gebruik

LinkedIn is een social medium dat zich richt op de zakelijke kant van een persoon. LinkedIn kun je vergelijken met Facebook waarbij je met jouw netwerk berichten kunt delen en op elkaar kunt reageren. Ook het bedrijfsleven is actief betrokken op LinkedIn. Alles staat in het teken van jouw carrière en dat vraagt natuurlijk om een andere manier van communiceren dan Facebook. Jouw profiel op LinkedIn is eigenlijk een soort CV, een beschrijving van jezelf met de skills die je beheerst.

Je kunt op LinkedIn in contact blijven met je zakelijke netwerk, Je kunt op zoek gaan naar vacatures, discussiëren binnen LinkedIn groepen en je netwerk uitbreiden met personen waar je een zakelijke relatie mee hebt. Denk aan je medestudenten, collega’s en personen die je ontmoet op een beurs. De berichten die jouw netwerk plaatst, gaan met name over het bedrijf waar ze voor werken (nieuws, vacatures, et cetera) en over persoonlijke prestaties op het werk zoals het behalen van een diploma en (zakelijke)  evenementen die er zijn bezocht.

Op dit moment gebruiken meer dan 500 miljoen personen LinkedIn en zijn er meer dan 9 miljoen bedrijvenpagina’s actief.

2 LinkedIn voor bedrijven

Bedrijven kunnen een bedrijvenpagina/ showcasepagina maken waarmee bedrijven zich kunnen presenteren op LinkedIn. Ook kun je als bedrijven berichten delen met jouw volgers. Tegen betaling, kun je gebruik maken van een carrièrepagina waarbij je de mogelijkheid hebt om via LinkedIn vacatures te plaatsen en te delen.

Het is absoluut aan te raden om voor je bedrijf een LinkedIn bedrijvenpagina aan te maken. Dit verhoogt je vindbaarheid en door actief te zijn, kun je laten zien dat jouw bedrijf expert is binnen je vakgebied en kun je de interactie aangaan met geïnteresseerden. Het kan zomaar zijn dat je nieuwe klanten krijgt, doordat ze je op LinkedIn gevonden hebben en vertrouwen hebben in jouw bedrijf.

Een bericht van Nike op LinkedIn

Een andere interessante factor is het monitoren, oftewel het volgen op LinkedIn wat er over jouw bedrijf gezegd wordt, de branche en wat de concurrenten doen.

3 Adverteren op LinkedIn

Vanzelfsprekend biedt LinkedIn uitgebreide mogelijkheden aan om te adverteren als bedrijf. Als je met name zaken doet met andere bedrijven (business-to-business), is LinkedIn een zeer geschikt middel om te adverteren. De grote kracht van LinkedIn is dat je onder andere je doelgroep kunt selecteren op basis van het type baan dat ze uitvoeren. Ook kun je medewerkers van een specifieke branche bereiken.