Online monitoren

Inhoud

Wat is monitoren?
Monitoren binnen Twitter
Monitoren op Facebook
Monitoren via Hootsuite
Online onderzoeksgroepen / communities

1. Wat is monitoren op social / online media?

Monitoring betekent dat je binnen het social medium gebruik maakt van de mogelijkheden om te volgen (luisteren naar) wat er over jou en anderen gezegd wordt. Binnen social media kun jij bijhouden wat er over jouw bedrijf, de concurrenten en de voor jou interessante en relevante onderwerpen gezegd wordt. Door te monitoren krijg je inzicht in wat er zich afspeelt binnen onderwerpen die relevant kunnen zijn voor jouw bedrijf. Denk aan kritiek, positieve opmerkingen, vragen, klachten en interessante informatie. Door goed te monitoren kun je leren van de reacties en verbeteringen doorvoeren. Ook kun je jouw webcare activiteiten uitvoeren.

De redenen om te monitoren, zijn onder andere:

-Volgen wat er over jouw bedrijf wordt gezegd op social media.
-Snel kunnen reageren op eventuele klachten / opmerkingen.
-Interessante berichten / onderwerpen zoeken en vinden, die je kunt delen op je social media kanalen.
-Meten van sentiment: in welke mate worden er positieve of negatieve zaken over jouw bedrijf gemeld op social media?

Veronderstel dat je het festival Paaspop in Schijndel hebt georganiseerd. Via Social Media wil je in de aanloop naar het festival, tijdens het festival en na het festival meten  wat er allemaal gezegd wordt op social media. Uiteindelijk krijg je zo inzicht in het sentiment van het festival.  Je gaat onder andere de volgende zaken bijhouden:

Vooraf aan het festival:

-Vragen stellen met betrekking tot wensen van bezoekers.
-Hoe wordt er gereageerd op aankondigingen van artiesten voor de line-up?
-Plaatsen de artiesten zelf ook info over het festival? Hoe zijn de reacties daarop?
-Volg berichten met #paaspop en reageer op en / of deel de berichten.
-Heeft de pers / zijn er blogs die artikelen hebben geschreven over de aanloop van het festival?

Tijdens het festival:

-Wat wordt er zoals geplaatst over het festival?
-Hoe is het sentiment richting het festival?
-Beantwoorden van vragen.
-Delen van positieve berichten.
-Zijn er al reviews geplaatst op websites / in de media?

Na het festival:

-Meet het sentiment op social media.
-Ga op zoek naar free publicity betreffende het festival. Denk aan reviews / items / media. Deel de positieve berichten.
-Welke media-aandacht is ontstaan tijdens en na het festival?
-Meet statistieken van je eigen berichten: welke berichten scoorden goed of minder goed?

2   Monitoren binnen Twitter

2.1 De zoekfunctie van Twitter

Twitter heeft een prima zoekfunctie waarop je kunt zoeken en uiteindelijk volgen wat mensen over jou en andere interessante bedrijven zeggen.

Bij het zoeken, kun je filteren op verschillende onderwerpen:

1. Top:            
Hier zie je de Tweets/ media die gedeeld zijn op Twitter met jouw gezochte onderwerp, die populair zijn.

2. Nieuwste:     
Hier zie je Tweets met jouw gezochte onderwerp, chronologisch geordend (van nieuw naar oud)

3. Personen:     
Hier kun je accounts vinden die gebruik maken van jouw gezochte woord.

4. Foto’s / Video/s:
Hier kun je media vinden van het onderwerp dat je zoekt.

Als bedrijf is deze functie van onschatbare waarde. Een bedrijf als Ikea kan via de zoekopties heel goed onderzoeken wat er allemaal gezegd wordt over het bedrijf. De Social Media medewerker kan vragen van mensen beantwoorden, reageren op positieve en negatieve feedback, potentiële klanten vinden, maar ook binnen de eigen volgers de betrokkenheid vergroten.

2.2 Meldingen

Bovenin het scherm van Twitter staat een knop genaamd meldingen. Hier kun je precies zien wat er allemaal op jouw Twitteraccount is gebeurd. Wie hebben wanneer jouw tweets geretweet, welke nieuwe volgers zijn erbij gekomen, wie heeft je een mention gestuurd?

Elke gebeurtenis staat geordend op datum en geeft je een helder inzicht in alle activiteiten op jouw Twitterprofiel. Een prima scherm om te monitoren, zodat je geen kansen op interactie en andere mogelijkheden mist.

2.3 Trending topics                                                                                  

Trending topics zijn de onderwerpen waarop het moment van het bezoeken van Twitter, veel over getweet wordt. Dit kunnen voetbalwedstrijden zijn, televisieprogramma’s, maar veelal ook nieuwsonderwerpen van interessante gebeurtenissen.

Het kan zijn dat je bedrijf te koppelen is aan een trending topic en hierop kun je inspelen door het woord / de hashtag ook te gebruiken in jouw tweets. Ook is het een interessant onderwerp om te kunnen volgen wat populair is op Twitter, maar ook waar. De Trending Topics zijn namelijk in te stellen per land en in sommige landen zelfs per stad. Zo kun je erg lokaal monitoren waar op dit moment over wordt gepraat op Twitter.

Klik naast “Trends in Nederland” op “wijzigen” en stel de voor jou relevante plek in.

2.4 Statistieken meten binnen Twitter

Via http://analytics.twitter.com kun je vele diepgaande statistieken meten met betrekking tot jouw Twitterprofiel. Denk aan zaken als hoeveel personen je Tweet gezien hebben, op een link hebben geklikt, de mate van interactie en ga zo maar door.

3 Monitoren binnen Facebook

3.1 Facebook zoekfunctie

Bovenin op Facebook heb je de mogelijkheid om te zoeken binnen Facebook. Facebook is een wat meer “gesloten” medium dan Twitter, aangezien vele persoonlijke profielen niet openbaar zijn. Daarom worden berichten op Facebook door personen, vaak niet opgenomen in de zoekresultaten.

Tóch is het interessant om hier af en toe enkele zoekwoorden in te vullen. Misschien vind je Facebook bedrijvenpagina’s die interessant zijn voor jou om te volgen, of je ziet interessante berichten die je kunt delen. Bovendien heb je ook de optie om binnen jouw eigen omgeving naar onderwerpen te zoeken. Zo kun je dus ook lokaal monitoren wat er geplaatst wordt over jouw ingevoerde onderwerpen.

Je ziet ook een filter bij de zoekopdrachten. Hieronder worden de verschillende onderwerpen toegelicht:

-Berichten:       

Hier krijg je een splitsing tussen “berichten van vrienden” en “openbare berichten”. Bij “berichten voor vrienden” vind je berichten over het gezochte onderwerp, geplaatst door jouw eigen vriendennetwerk. Bij “openbare berichten” zie je berichten over het door jou gezochte onderwerp, geplaatst door personen met een openbaar profiel.

-Mensen:        
Hier kun je daadwerkelijke personen vinden met de zoekterm in hun naam. Als je bedrijfspagina’s wilt vinden, kies je voor “pagina’s”.

-Foto’s / video’s:
Hier vind je foto’s en video’s van het gezochte onderwerp van enerzijds je eigen vriendennetwerk en anderzijds van openbare profielen.

-Pagina’s:          
Hier vind je bedrijvenpagina’s over jouw gezochte onderwerp.

-Plaatsen          
Hier kun je “plaatsen”  vinden over jouw onderwerp. Je kunt hier filteren op plaatsen die bezocht zijn door vrienden en je kunt filteren op prijsklasse.

-Groepen:         
Op Facebook zijn ook groepen oftewel “communities” actief. Wellicht dat er groepen zijn over jouw gezochte onderwerp en kun jij jezelf daarbij aansluiten.

-Apps:               
Soms zijn er apps gemaakt over jouw onderwerp, die vind je hier.

-Meer:               
Evenementen: Hier kun je op zoek naar aankomende evenementen binnen je gezochte onderwerp.

3.2 Statistieken meten binnen Facebook

Ook op Facebook heb je toegang tot enorm gedetailleerde statistieken. Je krijgt inzicht in de leeftijden en het geslacht van je fans, je kunt per bericht meten hoe deze gepresteerd heeft, je krijgt inzicht in hoe laat je fans actief zijn en nog veel meer.

4 Monitoren via Hootsuite

Hoe mooi zou het zijn dat als je serieus aan de slag wilt / moet met het monitoren van social media, dat je dan één tool zou hebben waarop je al je social media kunt beheren? Nou, dan komt Hootsuite om de hoek kijken. Hootsuite biedt je een soort dashboard waarmee je berichten op al je verschillende social media kunt plaatsen en waarop je zelf kolommen toe kunt voegen. Het werkt een beetje zoals Tweetdeck, alleen kun je bij Hootsuite ook andere social media koppelingen maken.

Door verschillende kolommen in te stellen, kun je op één scherm alle activiteit en gewenste informatie volgen. Vanuit Hootsuite heb je ook de mogelijkheid om direct te reageren op de gevonden info. Als je op Hootsuite ziet dat er via Twitter een vraag is binnengekomen, kun je daar direct op reageren, zonder apart naar Twitter te gaan.

Als je meer wilt weten over het werken met Hootsuite, kun je de handleiding Hootsuite indelen en gebruiken raadplegen.

5 Online onderzoeksgroepen / communities

Los van social media, zijn er nog een hoop andere plaatsen die je kunt onderzoeken voor monitoring-doeleinden. Ook op websites, op forums en in communities wordt veel gesproken over van allerhande onderwerpen. Het zijn ook online plaatsen waar veel mensen met dezelfde interesses / eigenschappen samenkomen, dus het is interessant om de juiste kringen te achterhalen binnen jouw onderwerp.

5.1 Online communities

Een online community is een groep internetgebruikers die interesse hebben in en contact met elkaar hebben over specifieke onderwerpen. Zo heb je online communities voor specifieke videogames, voor roodharige katten, high-end smartphones en ga zo maar door. Het is natuurlijk interessant voor bedrijven om binnen deze communities te onderzoeken en volgen wat er leeft en speelt. Op Linkedin zijn ook vele groepen actief, gefilterd op carrière-onderwerpen. Sommige communities zijn openbaar, vele communities hebben “leden”, waarbij je eerst toegang tot de community moet aanvragen. Dit om te bewaken dat mensen die toetreden tot de community, ook echt iets met het onderwerp hebben.

Facebook groepen

Binnen Facebook heb je de “Facebook-groepen” omgeving. Dit is een plek waar mensen met gedeelde interesses, over het onderwerp in gesprek gaan. Als fabrikant / merk, is  het zeker aan te raden om je bij deze groepen aan te sluiten. Dit zijn personen die super geïnteresseerd zijn in jouw merk / productgroep en door actief mee te doen met conversaties in deze groepen, kun je werken aan je reputatie en aanvoelen hoe men over je denkt.

Reddit

Reddit is een groot “forum” over van allerhande onderwerpen. Geïnteresseerden posten van alles over specifieke onderwerpen, het is een levendige community waar bedrijven veel van op kunnen steken. Populair op Rddit, zijn Reddit AMA’s (Ask Me Anything). Bedrijven / bepaalde personen zijn dan online op Reddit en de community kan elke vraag stellen die ze willen.

5.2 Online focusgroep

Stel, je wilt kwalitatief onderzoek verrichten (op zoek naar niet-meetbare gegevens die met name ingaan op redenen achter en het waarom), dan is een online focusgroep  interessant. Een online focusgroep bestaat uit een kleine groep mensen die je kunt inzetten voor kwalitatief onderzoek. Denk aan een Lays Chips die wil weten waarom een bepaalde chips-soort minder goed verkoopt. Vaak is er een virtuele omgeving, waarin de leden digitaal “om de tafel” zitten en zo met de chatleider (gespreksleider)  en deelnemers communiceren.

Onder andere Skype kan een grote rol spelen binnen het raadplegen van een online focusgroup.

5.3 Online accesspanels

Een online accespanel is een groep internetgebruikers met dezelfde eigenschappen, die beheerd wordt door een marktonderzoeksbureau. Bedrijven kunnen deze groep raadplegen voor een enquête of andere vorm van onderzoek. Zo weet het bedrijf dat zij de juiste onderzoeksgroep selecteren.

Denk aan de marketingmanager van Funda, die een grootschalige enquête uit wil zetten onder gezinnen met een kind tussen de 10-15 jaar. Alleen personen met deze eigenschappen worden dan opgenomen in het onderzoek.

5.4 Bloganalyse

Als ondernemer kan het zijn dat je wilt gaan bloggen. Bloggen is een goed hulpmiddel om je website actueel en dus ook relevant  te houden. Dat is goed voor je SEO positie. Met behulp van een bloganalyse, kun je “experts” laten bepalen of je blogs daadwerkelijk effect hebben. Zij kijken naar je taalgebruik, de afstemming van je gebruikte taal op de doelgroep en de inhoud. Hierdoor krijg je inzicht in hoe jij je blog kunt verbeteren.