De rangorde van Google zoekresultaten

De rangorde van de zoekresultaten betekent in welke volgorde de resultaten verschijnen als iemand op Google zoekt  en is één van de grootste geheimen binnen online marketing en communicatie. Er zijn letterlijk honderden verschillende factoren van invloed op de rangorde waarbinnen Google de zoekresultaten laat verschijnen. Kleine veranderingen door Google kunnen grote gevolgen hebben voor bedrijven en hun online vindbaarheid. Toch is het verstandig om het uitgangspunt van Google vast te houden: Google wil het zoeken naar en het vinden van informatie zo makkelijk mogelijk maken.

Het verbeteren van de rangorde binnen de zoekresultaten van Google door je website te optimaliseren, noemen we SEO: Search Engine optimalisatie.

Die honderden factoren die van invloed zijn op de rangorde van de zoekresultaten zijn grofweg in drie fasen te onderscheiden:

1. indexeren:                   

Google moet weten dat je website bestaat. In principe gebeurt dit automatisch: Google speurt elke dag uitbreidingen / toevoegingen aan het internet op en voegt deze toe aan de database. Dit gebeurt aan de hand van crawlers: een programma dat automatisch websites vindt en scant.

2. Relevantie:                  

Één van de belangrijkste factoren binnen de rangorde is dat Google de zoekresultaten die het meest overeen komen met de zoekopdrachten, ook eerder laat zien. Google beloont dus websites die qua inhoud, goed aansluiten bij de zoekopdracht. Op basis van gedrag van de bezoeker (zoals sessieduur, aantal kliks), kan Google bepalen of de inhoud geschikt is. Daarnaast heb je een aantal technische zaken waar je aan  kunt werken, om de relevantie te verhogen. (zie “on=page SEO)

3. Autoriteit:                    

Een ander element dat meespeelt in de rangorde is autoriteit:  In welke mate ben je een begrip binnen het onderwerp waar naar gezocht wordt? Google kijkt naar de hoeveelheid informatie op je site, hoe lang je website actief is, hoe actueel deze is en hoeveel er over je website wordt “gepraat”.

Dit laatste betekent dat er op internet naar jouw website wordt gelinked. Als je zoekt op “pizza” is het heel logisch dat Domino’s pizza hoog in de zoekresultaten komt: zij zijn al jaren actief binnen dit onderwerp en een van de meest bekende bedrijven.

Belangrijk om te vermelden is dat aspect twee -relevantie- en aspect drie -autoriteit-  aan elkaar verbonden zijn. Jaren geleden was het een hele wedstrijd om de meeste links naar je website te hebben, zodat je automatisch hoog in de zoekresultaten terecht kwam. Tegenwoordig moeten die links naar jouw website wel op plaatsen staan die verband houden met  het onderwerp van jouw website. Simpel gezegd: een website over voetbal heeft er vrij weinig aan om gelinked te staan op een website over mobiele telefoons.

Je bent eigenlijk constant bezig met reputatiemanagement: door goede inhoud te ontwikkelen, voeg je waarde toe aan je website en bouw je aan je imago, waardoor je relevantie stijgt. Als mensen jouw inhoud waarderen en dit delen op onder andere social media, word je weer meer autoritair. Door je site goed up-to-date  te houden en te voorzien van constant kwalitatieve inhoud, blijf je werken aan je reputatie.

Een korte instructievideo over de werking van SEO vind je hier:

Het belang van het gedrag van de bezoeker

Google is haar zoekresultaten steeds aan het verbeteren met als streven om zo relevant en belangrijk mogelijke zoekresultaten te kunnen tonen. De belangrijkste basis voor SEO is, los van de technieken die je zo meteen door gaat lezen, dat je goede inhoud deelt op je website: op het moment dat deze inhoud wordt gevonden en bezoekers blijven lang actief op je site, meet Google dat mensen op je site blijven plakken (de long-click-techniek). Google krijgt dan eigenlijk de informatie dat de inhoud op jouw site blijkbaar de moeite waard is. Gedragsfactoren die meetellen in de ranking van Google:

-Actieve tijdsduur op de site
-Wat wordt er bezocht op je site?
-Hoeveel extra pagina’s worden aangeklikt?

Bezoekers kunnen jouw website verspreiden en er kan een sneeuwbaleffect ontstaan, waardoor jij een begrip wordt binnen jouw onderwerp: een veel geraadpleegde bron. (relevantie + autoriteit)

Verderop in het onderwerp “SEO” gaan we in op hoe je kunt werken aan betere relevantie én autoriteit.