De SERP van Google – een uitleg

Als je iets zoekt op Google.com, kunnen er twee soorten resultaten ontstaan op de SERP ( = Search Engine Results Page = Zoekmachine resultatenpagina): organische en gesponsorde resultaten. Het verschil tussen deze twee SERP-resultaten maakt ook meteen het verschil duidelijk tussen SEO (Search Engine Optimalisation) en SEA (Search Engine Advertising). De afbeelding hieronder maakt het verschil al deels duidelijk:

Verklaring afbeelding Google SERP (=Search Engine Results Page)

Rood kader       
Gesponsorde resultaten: bedrijven verschijnen in de gesponsorde resultaten, door aan Google geld te betalen voor bepaalde zoekwoorden. In dit geval hebben een aantal bedrijven geld betaalt voor het adword (advertentiewoord) “hypotheek”. Dit valt onder Search Engine Advertising = SEA

Groen kader 
Organische zoekresultaten: websites verschijnen in het normale  zoekresultaat. Door je site goed te optimaliseren, heb je kans dat jouw site hoog in de SERP van Google verschijnt. Websites die beter presteren, kunnen de plek van een andere website overnemen. De resultaten zijn dus in beweging, vandaar het woord organische zoekresultaten. Dit valt onder Search Engine Optmimalisation = SEO.

Hoog in de SERP van Google verschijnen is een heftige concurrentiestrijd. Mensen die iets zoeken op internet willen zo simpel mogelijk de juiste informatie hebben. Door bovenaan en minstens op de eerste pagina van Google te belanden met je website, kun je bereiken dat er veel meer bezoekers op je website komen, simpelweg omdat veel meer mensen jouw website zien.

BELANGRIJK

In dit onderwerp leer je veel over hoe je invloed kan uitoefenen om te werken aan positieverbetering in de resultaten van Google, maar het allerbelangrijkst is: Goede, unieke inhoud. Los van alle trucjes, gaat het er met name om dat jouw site juiste en diepgaande informatie geeft over het onderwerp waar mensen naar zoeken.