Ontwikkelingen binnen SEO

Google verandert constant de wijze waarop de SERP (Search Engine Results Page) wordt samengesteld. Dat komt doordat Google steeds beter weet hoe mensen zoeken, het ontstaan van nieuwe technieken en door veranderingen in zoekgedrag. Hieronder staan een aantal interessante trends die steeds meer invloed hebben op het gevonden worden in Google:

1. Mobiel – all the way

Meer dan 60% van alle zoekopdrachten in Google worden al gedaan via mobiele apparaten. Het mobielvriendelijk zijn van je website is enorm belangrijk. Je kunt het beste kiezen voor adaptive design  – websites. Dat zijn websites die niet alleen de lay-out aanpassen aan het feit of je op een mobiel apparaat kijkt of op een traditioneel scherm. Adaptive websites passen zich ook aan, aan het formaat en de schermresolutie van het apparaat waarop je kijkt.

2. De long-tail keywords:                           

Steeds meer smartphones hebben een virtuele assistent. Denk aan Apple’s Siri en Google now. Hierdoor verandert ook de manier waarop er gezocht wordt op Google. In plaats van het gebruiken van één of enkele steekwoorden, wordt er steeds meer gezocht op zinnen en / of een vraag. Als jouw site “antwoord” kan geven op deze vragen / langere zoekzinnen, heb je kans om beter gevonden te worden.

3. Grotere beloning voor websites waar bezoekers lang op actief zijn.

Google gaat de tijdsduur die men op een website besteedt, meer belangrijk maken in het bepalen van de rangorde van de SERP. Dat betekent dat je meer dan ooit uitgedaagd wordt om kwalitatieve inhoud op je site te delen. Content om de content, raakt uit de mode. Met videomateriaal kun je de tijdsduur dat personen op je site zitten, verlengen. Google denkt namelijk dat als mensen langer op een site blijven, de kwaliteit van de site ook hoog is.

4. Lokale inhoud

Al jouw apparaten geven aan in welke locatie je zoekt. Lokale optimalisatie voor je site is dan ook erg belangrijk. Als iemand in Schijndel een pizza wil bestellen en hier naar zoekt, zal Google de best beoordeelde lokale pizzeria’s als eerste laten zien in de SERP.