Werken aan autoriteit – off page SEO

Autoriteit wil zeggen: hoe groot ben je op het internet? Variabelen als leeftijd van je website, actualiteit van je website, het aantal links die naar jouw site linken en het aantal mensen die over je praten, zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat je hoger in de rangorde van Google kunt verschijnen. Het is zaak dat jij, binnen jouw onderwerp, “eindstation” wordt. Dat wil zeggen dat andere websites juist naar jouw site linken voor meer info. Google ziet zo’n relevante link als een “beloning” voor je goede content en dat draagt bij aan een betere zoekpositie.

Off Page SEO – Linkbuilding

Linkbuilding, ervoor zorgen dat relevante sites linken naar jouw website, draagt hier dus aan bij. Ga op zoek naar websites die min of meer over hetzelfde schrijven als jouw website en vraag of je elkaars link wilt delen. Als je goede inhoud schrijft en andere website berichten over jouw website, ben je helemaal goed bezig. Linkbuilding werkt niet  door het spammen van je website. Google heeft dit direct gekoppeld aan relevantie: hoeveel heeft de site die jouw website linkt, te maken met het gezochte onderwerp? Een link naar jouw website op een site met een grote autoriteit, heeft meer invloed op de rangorde binnen Google dan een link op een minder relevante of minder autoritaire site.

Voorbeelden van linkbuilding

Linkbuilding is ook werken aan het feit dat jij eindstation binnen jouw onderwerp gaat worden. “Eindstation” wil zeggen dat anderen jouw website vermelden in blogs, op social media et cetera, als ze informatie delen over jouw onderwerp. “Eindstation” en dus zeer autoritair binnen het zoekwoord “hypotheek” zijn bijvoorbeeld de Hypotheker.nl en de Rabobank. Vele blogs en personen linken naar deze website, als bron voor de beste hypotheekinformatie.

Als een hypotheekadviseur op zijn eigen blog een artikel opstelt over de nieuwe hypotheekregels van 2020 en hij linkt daarin naar de website van de Rabobank, stijgt de autoriteit van Rabobank.

Off-page SEO:  Het belang van Marketing

Je kunt een geweldig mooie site hebben die qua structuur fantastisch in elkaar zit, met prima titels en zeer interessante inhoud. Toch heb je nog steeds aandacht / promotie nodig om hoger in de rangorde van Google te komen. Interesse in een artikel en / of website ontstaat in eerste instantie door mensen, machines kunnen dit niet. Pas als mensen je site gaan bezoeken, over je gaan praten en je inhoud delen, kan het balletje gaan rollen en kan je positie in Google verbeteren. Het is dus van belang dat je, naast de SEO tips, je website juist weet te promoten en aan de man te brengen. Onder ander Social Media kan je daar aanzienlijk bij helpen.