Werken aan relevantie – welke zoekwoorden?

Inhoud

Brainstormsessie
Google zoeksuggesties
Ubersuggest
Google zoekwoordplanner
Google Search console

Als eerste dien je te bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Probeer goed in te schatten wat de belangrijkste kernwoorden zijn voor je site en per kernwoord ga je bedenken hoe iemand op Google zoekt naar jouw onderwerp. Als je hier inzicht in krijgt, kun jij je site bouwen en vullen met deze woorden. Zo zorg je ervoor dat je site goed aansluit bij datgene waar mensen naar zoeken en heb je kans om beter gevonden te worden.

Een brainstormsessie kan je helpen, zoals hieronder

1. Brainstormsessie zoekwoord

Noteer een kernwoord in het midden en ga vrijuit denken welke zoekopdrachten jouw potentiële bezoekers in zouden kunnen voeren in Google om zo informatie te krijgen die aansluit bij waar ze naar zoeken. Zo kom je vaak al tot een aantal interessante zoekopdrachten waar jouw website qua inhoud op aan kan sluiten.

2. Google Zoeksuggesties

Een ander hulpmiddel is om je kernwoord in Google in te voeren. Google geeft dan automatisch zoeksuggesties op basis van jouw zoekwoord, zie hieronder:

3. Ubersuggest

Een andere tool die deels gekoppeld is aan de zoekwoordplanner van Google, is Ubersuggest. Deze tool geeft je inzicht in de populariteit van ingevoerde zoekwoorden, zoeksuggesties die te maken hebben met het ingevoerde zoekwoord en de gemiddelde kosten als je voor SEA zou kiezen. Daarnaast probeert de tool ook inzicht te geven in de doelgroep die zoekt naar het ingevulde zoekwoord.  Met een score van 1 – 100 geeft de tool ook aan hoe de “SEO moeilijkheidsgraad” is. Dit wil zeggen dat de tool aangeeft hoeveel concurrentie er is om gevonden te worden op dit zoekwoord. Ubersuggest is hier (gratis) te gebruiken: Ubersuggest.

4. Google zoekwoordplanner (Adwords omgeving)

Een fantastisch hulpmiddel is de Google Zoekwoordplanner. Dit is een hulpmiddel om de juiste Google Adwords te selecteren voor je adwords-campagne op Google, maar kan ook gebruikt worden om te ontdekken waar mensen op zoeken binnen jouw onderwerp. Meer hierover in het hoofdstuk over Google Adwords (SEA)

5. Google Search Console

Een geweldige tool is Google Search console ( https://search.google.com/search-console/about?hl=nl ) . Als je dit programma koppelt aan je website, kun je zien in welke mate je vindbaar bent binnen Google en via welke zoekwoorden je gevonden wordt. Op basis van de zoekwoorden / opdrachten waarop je gevonden wordt, kun je uiteraard beter je inhoud aan laten sluiten.

De genoemde tools bieden je veel mogelijkheden om goed te achterhalen waar mensen naar zoeken, binnen het onderwerp van jouw website / webshop. Door hier meer inzicht in te krijgen, kun je jouw website verbeteren. Denk aan het optimaliseren van je inhoud (beter aan laten sluiten op de woorden waar men naar zoekt), en het technisch verbeteren van je website. Daar leer je in de volgende paragrafen meer over.