Facebook

Inhoud

Het nut van Facebook voor bedrijven
Facebookgebruik door bedrijven
Doelen stellen en communiceren via Facebook
Fans en betrokkenheid creëren
Adverteren op Facebook + Instagram
Handleiding adverteren op Facebook + Instagram – bericht promoten
Handleiding adverteren op Facebook + Instagram – uitgebreide mogelijkheden

Facebook is het grootste en meest actieve Social Network op dit moment.  In Nederland zijn meer dan 10 miljoen Facebook profielen. Een enorm publiek dat meerdere keren per dag checkt wat hun omgeving te vertellen en te delen heeft. Als bedrijf kun jij een bepaalde groep binnen deze 10 miljoen profielen bereiken die misschien wel bereid zijn om jouw informatie te delen met hun netwerk.

De Facebook app

Als je een bedrijf hebt en je wilt actief zijn op Facebook, maak je een bedrijvenpagina aan. Er is een groot verschil tussen een privéprofiel en een bedrijvenpagina. Bij een privéprofiel verbind jij je aan iemand anders en kun je elkaars berichten zien. Bij een bedrijvenpagina verbindt een privéprofiel zich aan jouw pagina. Hij of zij vraagt daarmee om jouw informatie en ziet jouw berichten in zijn tijdlijn, maar de berichten van deze persoon zijn voor jou als beheerder niet te zien. Zo ontstaat er toch een zekere afstand. De kracht van een bedrijvenpagina is zoals eerder vermeld, de omgedraaide communicatie: personen vragen nu om jouw informatie op het moment dat ze op “like” klikken.

Facebook is op het moment van schrijven al enkele jaren het meest gebruikte social medium wereldwijd, zo ook in Nederland.

Het nut van Facebook voor een bedrijf

Waar de kracht van Twitter zit in het korte en snelle contact met andere personen, biedt Facebook juist meer verregaande mogelijkheden om een goede relatie met je fans op te bouwen.  Communiceren op je Facebook bedrijvenpagina biedt in principe geen beperkingen in lengte of mogelijkheden. Een aantal voordelen van Facebook op een rij:

1.          Mogelijkheden:           

Communiceren via je bedrijvenpagina geeft je vele mogelijkheden. Het       plaatsen van berichten, afbeeldingen, video’s, applicaties, events, et cetera zorgen ervoor dat je veel mogelijkheden hebt om je doelgroep bij je bedrijvenpagina te betrekken en te houden.

2.          Grootste Social Medium:

Facebook is het grootste social medium van nu. Dat betekent dat Facebook de meeste gebruikers heeft en dat Facebook erg vaak bekeken wordt. Het gebruiken van Facebook hoort tegenwoordig bij vele consumenten tot een “standaard meerdere keren op een dag” – ritme.

3.          Bindend:                         

Voor gebruikers is het erg makkelijk om jouw bedrijvenpagina te liken, zodat ze op de hoogte blijven van je content en activiteit.

4.          Gescheiden omgeving: 

Een bedrijvenpagina staat los van je persoonlijk profiel. Zo kun je meerdere bedrijvenpagina’s beheren op 1 account.

5.          Nodigt uit tot betrokkenheid:

Facebook biedt een aantal opties die ervoor zorgen dat je fans zeer makkelijk betrokkenheid kunnen tonen door een like, share of comment (reactie).

6.          Statistieken en tools:    

Facebook biedt zeer diepgaande statistieken met betrekking tot deactiviteit op jouw bedrijvenpagina. Door deze gegevens krijg je beter inzicht in de interesses en activiteit van jouw fans, zodat je nog beter aan kunt sluiten op hun samenstelling en behoeften.

De kern van Facebook is tweeledig: Verbinding en Betrokkenheid creëren.  Personen verbinden zich aan je bedrijvenpagina als jij iets biedt wat zij relevant / interessant  vinden. Je doelgroep moet de noodzaak voelen om op de hoogte te blijven van jouw content. Op het moment dat er verbinding is met personen, wil je dat ze betrokkenheid tonen: actief zijn met en op jouw bedrijvenpagina.

Facebook heeft ook een aantal nadelen, die afgeleid kunnen worden vanuit enkele voordelen.

1.          Grootste Social Medium:

Je statusupdates en activiteiten worden lang niet door al jouw fans gezien omdat niet al jouw updates in het nieuwsoverzicht van deze personen verschijnen. Omdat er zo enorm veel activiteit is op Facebook, wordt er per persoon een selectie gemaakt van updates die in het nieuwsoverzicht verschijnen. Dit gebeurt via een algoritme, bijna alle social media hebben zo’n algoritme. Daar leer je later meer over.

2.          Agressiever in promotie: 

Facebook biedt erg veel mogelijkheden om reclame te maken. Er zitten fantastische opties bij. Zoals gezegd bij het eerste nadeel, bereik je lang niet al jouw fans als je een statusupdate plaatst. Tegen een bepaald bedrag kun je een bericht “promoten” onder huidige fans, zodat meer fans die al verbonden zijn met jouw profiel, deze update zien. Er is een groot grijs gebied bij de acceptatie van de reclamevormen, zowel door consumenten als paginabeheerders.

Facebookgebruik door bedrijven

Hoe wordt Facebook gebruikt door bedrijven? Hieronder de meest gebruikte manieren waarop Facebook wordt ingezet door bedrijven:

1.          Aankondigen van nieuwe items op je website en andere (social) media

Fanpagina’s van communities zoals muziek, films, beauty, et cetera, worden vaak geliket zodat mensen op de hoogte blijven van nieuwe toevoegingen op de website / online media. Als je nieuwe content (=inhoud) hebt toegevoegd dat interessant is voor jouw fans, kun je een bericht plaatsen. Hierin geef je kort aan wat de nieuwe content is en plak je de link naar je website / media, zodat jouw fans je website en andere online media gaan bezoeken.

2.          Onderhouden en verbeteren van je imago

Binnen Facebook kun je makkelijk het dialoog aangaan met je fans. Reageer op vragen, like hun (positieve)  opmerkingen, zet aantrekkelijke foto’s op je bedrijvenpagina en probeer ze aan te zetten tot actie. Dit zorgt ervoor dat personen zich meer betrokken voelen bij jouw bedrijvenpagina, wat positief is voor het beeld dat ze van je hebben.

3.          Producten en diensten verkopen

Vele (web)shops hebben aan deze shop een bedrijvenpagina gekoppeld. Relevante toevoegingen aan het assortiment en / of belangrijk nieuws omtrent de (web)shop worden gedeeld op de bedrijvenpagina om zo klanten op de hoogte te houden en aan te zetten tot actie.

4.          Klantentouw stimuleren

Beloon volgers op je bedrijvenpagina door exclusieve kortingen en speciale acties om zo te bereiken dat je fans zich extra betrokken voelen en (mond-tot-mond) reclame gaan maken voor jouw bedrijvenpagina.

2.          Onderhouden en verbeteren van je imago

Binnen Facebook kun je makkelijk het dialoog aangaan met je fans. Reageer op vragen, like hun (positieve)  opmerkingen, zet aantrekkelijke foto’s op je bedrijvenpagina en probeer ze aan te zetten tot actie. Dit zorgt ervoor dat personen zich meer betrokken voelen bij jouw bedrijvenpagina, wat positief is voor het beeld dat ze van je hebben.

3.          Producten en diensten verkopen

Vele (web)shops hebben aan deze shop een bedrijvenpagina gekoppeld. Relevante toevoegingen aan het assortiment en / of belangrijk nieuws omtrent de (web)shop worden gedeeld op de bedrijvenpagina om zo klanten op de hoogte te houden en aan te zetten tot actie.

4.          Klantentouw stimuleren

Beloon volgers op je bedrijvenpagina door exclusieve kortingen en speciale acties om zo te bereiken dat je fans zich extra betrokken voelen en reclame gaan maken voor jouw bedrijvenpagina.

5.         Webcare

Facebook is een prima platform om webcare te verrichten. Mensen kunnen vragen stellen, kritiek achterlaten of juist positieve berichten met je delen. Jij kan als bedrijf hierop reageren en laten zien dat je binnenkomende vragen / kritieken serieus neemt.