Adverteren op Facebook + Instagram

Inhoud

Introductie Facebook en Instagram adverteren
Keuze bij het adverteren op Facebook en Instagram
Betaalsystemen op Facebook en Instagram
Targeting op Facebook + Instagram

1.Introductie in Facebook en Instagram als commercieel instrument

Alleen al in Nederland zijn er miljoenen Facebook- en Instagramgebruikers actief. Deze gebruikers delen van allerhande informatie op Facebook en Instagram. Al deze informatie wordt door Facebook opgeslagen en ter beschikking gesteld voor advertentiedoeleinden: los van het feit dat Facebook + Instagram prima PR-middelen zijn, Zijn de middelen ook erg populair om op te adverteren. Facebook biedt ontzettend veel mogelijkheden om te bepalen bij wie je wilt adverteren. Als “persoon” geef je namelijk erg veel informatie aan Facebook zoals leeftijd, interesses, werk en noem maar op. Hierop kan Facebook heel specifieke filters instellen die de adverteerder kan gebruiken om reclame te maken gericht op specifieke groepen. Dit onderdeel heet targeting en wordt verderop toegelicht.

Facebook advertentie

Een groot voordeel van online adverteren op websites en social media, is dat je veel meer flexibiliteit hebt. Vaak kun je zélf instellen wie de doelgroep voor je advertentie is en hoeveel budget je maximaal wilt uitgeven. Advertenties zijn interactief, waardoor de persoon die je advertentie zien, meteen naar de juiste plek gebracht kunnen worden. Denk aan een productenpagina van een webshop, een inschrijfformulier voor een kennismakingsgesprek et cetera.

De belangrijkste onderwerpen voor je reclamedoelstellingen:

a.          bekendheid:                                

Het zal je niet verbazen dat één van de doelen gericht is op meer bekendheid voor je bedrijvenpagina en bedrijf. Adverteren op Facebook + Instagram kan erg geschikt zijn om nieuwe mensen op de hoogte te brengen van jouw bedrijvenpagina en / of bedrijf.

b.          verbindingen:                              

Een gewenst gevolg op je doelstelling met betrekking tot naamsbekendheid, is dat personen zich gaan verbinden aan je bedrijvenpagina door middel van een “like”, zodat ze je gaan volgen.

c.           interactie:                                    

Advertenties kunnen ook ingezet worden om meer activiteit op je social media accounts te krijgen. Het voeren van een poll (laten stemmen), tekst met een call-to-action, kunnen ervoor zorgen dat er meer interactie ontstaat.

d.          verkoop / klanten:                      

Als je een bedrijf hebt, wil je meer verkopen. Facebook + Instagram kunnen een bijdrage leveren aan een hogere verkoop van jouw producten / diensten.

Facebook vertaalt dit in zijn advertentieprogramma naar een aantal mogelijkheden:

Bekendheid

Merkenbekendheid + bereik
Hier werk je aan naamsbekendheid. Facebook kan de advertentie laten zien aan personen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw merk, of je kunt jouw bereik in het algemeen vergroten.

Overweging

Verkeer
Je doel is om meer mensen op je bedrijfspagina of op je externe website te krijgen.

Betrokkenheid
Dit heeft als doel om meer betrokkenheid (like, delen, reacties) op je al geplaatste statusupdates te krijgen.

Appinstallaties
Mocht je een app hebben, dan kun je de app via deze optie promoten.

Videoweergaven
Meer kijkers voor en interactie met je geplaatste facebook video’s.

Leads genereren
Je doel is om contactinformatie te krijgen van potentiële klanten. Denk aan het emailadres.

Conversie

Conversies
Hier is het doel dat de advertentie bijdraagt aan een hogere conversieratio: het percentage van betalende klanten ten opzichte van bezoekende klanten.

Verkopen uit productcatalogus
Als je een productcatalogus op Facebook hebt, kun je deze meer aandacht geven via deze optie.

Winkelbezoeken
Het promoten van je fysieke winkellocaties in bepaalde buurten.

2. Keuze bij het adverteren op Facebook en Instagram

Er zijn twee manieren om te adverteren op Facebook en Instagram:

A.          Snelle methode
Als je een al geplaatst bericht op Facebook / Instagram meer onder de aandacht wilt brengen, kun je dit bericht promoten. Je gaat dan aan de hand van een eigen doelgroepselectie, plaatsingsinstellingen en budget, het eerder geplaatste bericht extra onder de aandacht brengen. Instructievideo: https://www.youtube.com/watch?v=X0xcf2XhI_8

B.          Uitgebreid adverteren
Als je helemaal zelf advertentiecampagne op wilt zetten via Facebook en Instagram, maak je gebruik van de adsmanager. In deze tool kies je een eigen doel, doelgroep, budget en ga je zélf je advertentie opzetten en vormgeven.  Een instructievideo vind je hier: https://www.youtube.com/watch?v=giLvnBUxL5w&t=61s

Op Facebook kun je globaal gezien adverteren via drie doelgroepmogelijkheden:

1. Adverteren gericht op jouw gekozen doelgroep (targeting)

Facebook biedt je enorm veel mogelijkheden om je doelgroep te selecteren. Denk aan onderwerpen als geslacht en leeftijd, maar ook zeer specifiek op basis van interesses. Je advertentie wordt aan de profielen die binnen jouw selectie vallen, getoond.

2. Adverteren binnen de sociale omgeving van jouw fans

Als je al wat likes hebt op je bedrijvenpagina, is er een kans dat onder de vrienden van jouw fans meer personen zitten die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijvenpagina. Je advertentie is dan zichtbaar bij de vrienden van jouw fans, waarbij jouw fans een soort van gesponsorde mond-tot-mond reclame voor jouw bedrijf verspreidt.

3. Adverteren voor een hoger bereik binnen jouw fans

Facebook laat je berichten niet automatisch aan al je fans zien: op basis van je persoonlijke activiteit op Facebook, maakt Facebook een selectie van berichten die voor jou interessant zijn. Als jij als persoon een tijd niet reageert / een bezoek brengt op een bedrijvenpagina, dan daalt deze bedrijvenpagina op jouw interesselijst. Facebook laat dan berichten zien van fanpagina’s en vrienden waar je wel op kijkt en reageert. Om een hoger bereik binnen jouw fans te krijgen, kun je binnen jouw fans adverteren.

3. Betaalsystemen op Facebook + Instagram

Het belangrijkste om te weten in het kader van adverteren op Facebook is dat je zelf de baas over het budget bent. Je kunt instellen of je een dagelijks budget wilt hanteren: je betaalt per dag een vast bedrag, of je kiest voor een looptijdbudget, waar je zelf de periode en het bedrag instelt. Op het moment dat je budget op is, verschijnt je advertentie niet meer. Facebook rekent met verschillende kostensoorten die algemeen bekend zijn bij het online adverteren.

1. CPC

CPC staat voor Cost per Click.  Per keer dat er op je advertentie wordt geklikt, betaal je een vast bedrag aan Facebook. Voordeel hiervan is dat je pas betaalt wanneer er daadwerkelijk betrokkenheid is getoond bij je advertentie. Het nadeel is dat je budget snel op kan gaan als veel mensen klikken. Je bent dan minder lang zichtbaar geweest.

2. CPM

CPM staat voor Cost per Mille, oftewel: kosten per 1000. Per 1000 keer dat je advertentie gezien wordt, betaal je een vast bedrag. Voordeel is dat je gegarandeerd veel personen bereikt, maar als niemand betrokkenheid toont, betaal je toch. Bovendien is het “zien” van een advertentie niet letterlijk: als je advertentie ergens verschijnt, telt dat al als “gezien”. Het is lang niet zeker dat deze personen je advertentie ook bewust gezien hebben.

3. Betalen voor betrokkenheid bij je bericht

Je kunt ook individuele statusupdates promoten via een advertentie. Je kunt instellen dat je pas betaalt aan Facebook als er betrokkenheid bij je bericht wordt getoond. Betrokkenheid op Facebook betekent een vind-ik-leuk, een reactie op je bericht of dat je bericht wordt gedeeld. Zo weet je zeker dat je pas betaalt op het moment dat er echt iets gedaan is met je advertentie. Dit wordt ook wel CPE = Cost per Engagement genoemd.

Targeting: de juiste doelgroep bereiken op Facebook + Instagram

Elke advertentie die jij op Facebook + Instagram ziet, heeft één of meer raakvlakken met jouw gedeelde informatie op Facebook en Instagram. Dit kan heel algemeen zijn als geslacht en leeftijd, tot zeer specifieke kenmerken als persoonlijke interesses , het al dan niet hebben van een relatie en het beschikken over een Iphone. Adverteerders hebben zeer diepgaande mogelijkheden om de voor hun geschikte doelgroep te selecteren: dit noemen we targeting.

Targeting op Facebook en Instagram

Een aantal categorieën waaruit een adverteerder zijn doelgroep kan selecteren:

-Demografische en geografische gegevens:                    
Geslacht, leeftijd, woonplaats

-Op basis van het gebruikte apparaat:                             
Welke typen en merken telefoon?

-Brede interesses:                                                               
Sport, muziek, films, et cetera

-Opleiding:                                                                          
Afgeronde opleiding

-Burgerlijke staat:                                                             
Alleenstaand, getrouwd, samenwonend

-Werkgevers:                                                                       
Waar werken ze?

-Specifieke interesses:                                                       
Merkenvoorkeuren, artiesten, et cetera

Zoals je op de afbeelding hierboven ziet kun je op Facebook en Instagram zeer gericht een bepaald publiek selecteren waarop jij je advertentie kunt richten. Dit komt doordat Facebook nauwkeurig bijhoudt welke informatie jij deelt, zoals geslacht, leeftijd en woonplaats. Daarnaast like je een hoop fanpagina’s van bedrijven, merken en / of artiesten. Op het moment dat je dit doet, deelt Facebook je in, in bepaalde categorieën.  Als je bijvoorbeeld de Facebook bedrijvenpagina van de band “Kings of Leon” liket, word je ingedeeld in de categorie precieze interesses “Kings of Leon” en in de brede categorie “Rockmuziek”. Adverteerders kunnen uit deze database heel gericht een selectie maken op welke Facebook- en Instagramprofielen de advertentie moet verschijnen.  Zo stijgt de relevantie van jouw advertentie: je richt je immers op die profielen die “passen” bij jouw product / bedrijf. Dit heet targeting.

Belangrijk – Afhankelijkheid informatie

Het aantal profielen dat verschijnt nadat jij je selectie hebt gemaakt, is natuurlijk afhankelijk van de informatie die gebruikers op Facebook delen. Er zijn bijvoorbeeld nog vele personen die niet hebben aangegeven dat ze een relatie hebben. Hierdoor kan het echte aantal personen met een relatie op Facebook nog veel hoger zijn dan het aantal dat aangegeven wordt. Er is dus een duidelijke afhankelijkheid  van de gedeelde informatie door Facebookgebruikers.

Belangrijk – gedetailleerde doelgroepen

Als je als adverteerder puur gaat voor specifieke interesses, kan het zijn dat het aantal gebruikers tegenvalt. Vul dus verschillende specifieke interesses in inclusief vergelijkbare onderwerpen, om zo een publiek op te bouwen. De personen die je benadert met deze selectie hebben op Facebook aangegeven dat ze één of meerdere van de door jou ingestelde interesses hebben.  Het wil dus niet zeggen als je op Facebook selecteert:

“Mannen, 18-25, Samsung Galaxy S20 gebruikers, Ferrari, Fitness, Voetbal, Rock muziek”

Dat jouw advertentie zich alleen maar richt op personen die voldoen aan alles van de selectie hierboven. Facebook richt zich nu op mannen, tussen de 18-25 met een Samsung Galaxy S20, die:

 en / of van Ferrari / Fitness / Voetbal / Rock muziek houden.

De interesses zijn dus in principe apart van elkaar.