Doelen stellen + Communiceren

Doelen stellen voor je bedrijvenpagina

Voor elk Social Medium dat je in zet in de mediamix voor je bedrijf, kun je doelen opstellen. Dit zijn operationele doelen  waarin je een meetpunt aangeeft  over wat je wilt bereiken.

Operationele doelen

Operationele doelen zijn gericht op het aantal fans en de hoeveelheid betrokkenheid bij het Social Medium. Het is lastig in te schatten om hier een meetbaar gegeven bij te bedenken. Je bedrijvenpagina kan bijvoorbeeld viraal gaan, waardoor in een zeer korte tijd heel veel mensen je gaan liken. Het kan uiteraard ook anders gaan, waardoor het aantal fans enorm achterblijft.

Een voorbeeld van een operationele doelstelling op Facebook is:

-In januari 2021 wil ik minimaal 500 fans voor de bedrijvenpagina van mijn bedrijf hebben.

-Door middel van het gebruiken van Facebook, willen we in 2021, 8% meer bezoekers op onze website.

Het instellen van een meetpunt in je doelstelling dwingt je om actief bezig te zijn op Facebook, zodat Facebook een belangrijk medium wordt in jouw marketing- en communicatiebeleid.

Belangrijk

Het aantal likes / shares is lang niet altijd het belangrijkste. Staar je dus niet blind op alle statistieken. Het gaat erom dat je relevante personen aantrekt, personen die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en die eventueel klant kunnen worden. Het échte succes an het beheren van een social media platform, is dat het platform wenzlijk bijdraagt aan een positief imago. Denk aan een mooie vormgeving, actief beheer van de pagina, het oprecht luisteren naar en reageren op binnenkomende verhalen en vragen. Combineer dat met interessante content en je bouwt aan een platform dat op lange termijn, jouw bedrijf in positieve zin kan beïnvloeden.

Communiceren via een Facebook bedrijvenpagina

In deze paragraaf ga je leren hoe je bepaalde functies van Facebook kunt toepassen om correct te kunnen communiceren met je fans.

1. De statusupdate

Het delen van informatie op jouw tijdlijn heet in Facebook een statusupdate. Dit is dus het belangrijkste communicatiemiddel voor je fans. Hieronder zie je een voorbeeld van een statusupdate, inclusief toelichting:

1. Basisinfo
Hier zie je wie en wanneer het bericht geplaatst heeft.

2. Bericht
Dit is de tekst die je als bericht gedeeld hebt op je bedrijfspagina.

3. Taggen van andere Facebookprofielen.
Het kan soms interessant zijn om andere Facebookprofielen te taggen (=benoemen) in je bericht. Als je dit doet, verschijn je ook op het Facebookprofiel van de bedrijvenpagina die je tagt. Dit doe je door een “@” teken en daarna de naam van de bedrijvenpagina in te toetsen. In je statusupdate krijgt de getagde pagina een blauwe kleur wat betekent dat erop geklikt kan worden. Lezers kunnen zo ook belanden op de getagde bedrijvenpagina.

4. Automatische linkpreview
Als je in je bericht een link deelt, plaatst Facebook automatisch een preview van de site / media die je deelt in je bericht. Dit geeft de lezer meer info om te bepalen of hij wel of niet klikt. Bovendien ziet je bericht er visueel een stuk aantrekkelijker uit. Je kunt de linkpreview ook verwijderen mocht je dit willen.

5. Betrokkenheid
In deze balk zie je de mate van betrokkenheid bij je bericht. Je kunt zien hoeveel personen je bericht geliket of geshared hebben. Ook zie je of er reacties op je bericht zijn.

6. Statistieken + adverteren
Per bericht zie je hoeveel personen je bericht hebben gelezen. Bovendien kun je via “bericht promoten” tegen betaling meer aandacht genereren voor je bericht.

2. De hashtag

Ook Facebook ondersteunt de hashtag: als je vóór een kernwoord uit je bericht een hekje (#)  plaatst, wordt je bericht in een bepaalde categorie gezet. Als mensen op Facebook dan op jouw hashtag zoeken, is er een kans dat ze jouw bericht en dus ook je bedrijvenpagina vinden en bezoeken.

3. Een bericht vastmaken

Een bericht op je bedrijvenpagina kun je vastzetten aan de bovenkant. In principe is het zo dat als je een nieuw bericht plaatst, de andere berichten automatisch naar beneden en dus verder uit het zicht verdwijnen. Door een bericht vast te maken aan de bovenkant, blijft het bericht bovenaan staan. Erg handig als je iets deelt op je tijdlijn dat onder de aandacht moet blijven

Een vastgemaakt bericht is te herkennen aan het blauwe pinnetje rechtsboven. Het vastpinnen doe je volgens onderstaande screenshot:

4. Berichten klaarzetten die later automatisch worden gepubliceerd

Je kunt in Facebook ook alvast “vooruit” werken met je berichten. Je kunt, bij wijze van spreken, op maandag al enkele berichten maken en instellen dat deze op een bepaalde datum en tijdstip automatisch worden gepubliceerd.

Klik links in het menu op “publicatietools”

Maak je bericht en klik op de blauwe button “bericht maken”. Maak het bericht en klik op het pijltje naast “nu delen “en kies voor “plannen”. Vul de gewenste datum en tijd in.