Fans en betrokkenheid bereiken – lange termijn

Als je een Facebook bedrijvenpagina hebt, komen de likes niet vanzelf aanwaaien. Vaak zijn je verwachtingen een stuk hoger gesteld dan de daadwerkelijke situatie. Het is hard werken om een fanbase op te bouwen en het vereist echt wel tijd en moeite om serieus met Facebook aan de slag te gaan. In de ideale situatie bouw je fans op die zich ook erg betrokken  (=engagement) voelen en dus jouw berichten en bedrijvenpagina doorgeven aan hun eigen online vrienden. In deze pagina krijg je tips over het vergroten van de kans op fans en het bereiken van betrokkenheid van deze fans.

Veel engagement (=betrokkenheid) bij een bericht van Starbucks

1. Facebook algoritme (!)

Facebook laat niet alle berichten die door je vrienden en bedrijvenpagina’s geplaatst worden, zien. Stel: je hebt 450 vrienden op Facebook en ook nog 100 bedrijvenpagina’s geliket, alle activiteit van deze vrienden en pagina’s past niet in jouw nieuwsoverzicht. Facebook maakt een selectie op basis van jouw activiteit en betrokkenheid. Op het moment dat je vrienden wordt met iemand op Facebook, dan zien jullie elkaars berichten in het nieuwsoverzicht aangezien Facebook denkt dat je dit interessant vindt. Als je geen betrokkenheid toont bij deze berichten (liken, reactie, delen), dan daalt deze persoon op jouw “prioriteiten”-lijstje. Het kan best zijn dat je na enkele dagen niet alle berichten ziet, die deze persoon plaatst. Facebook geeft de berichten vanuit je persoonlijke omgeving (je vrienden, familie, bekenden) voorrang ten opzichte van berichten van bedrijvenpagina’s. Het is dus erg belangrijk om betrokkenheid te krijgen bij jouw berichten, aangezien Facebook dan ziet dat jouw bericht dus wél de moeite waard is om te laten zien aan meer fans.

De belangrijkste factoren om wél gezien te worden door je fans is gebaseerd op:

a.          Relevantie:                     

Facebook kijkt naar hoeveel relevantie een fan heeft met het onderwerp waarover jij een bedrijvenpagina hebt. Hoe hoger de relevantie is, hoe meer kans dat deze fan jouw statusupdate plaatst. Een persoon die vele videogames leuk vindt op Facebook, zal eerder berichten van bedrijvenpagina’s over videogames te zien krijgen in zijn nieuwsoverzicht, dan iemand die wél verbonden is met de videogame-bedrijvenpagina, maar veel minder content aanklikt over videogames.

b.          Gewicht / autoriteit:     

Een bericht met weinig betrokkenheid vanuit de fans, wordt door Facebook als minder interessant gezien dan berichten met veel betrokkenheid zoals likes, shares en comments. Hoe meer betrokkenheid bij een bericht, hoe meer “gewicht” een bericht krijgt, hoe meer fans het bericht in hun nieuwsoverzicht zien.

c.           Tijd:                                

Uiteraard speelt de combinatie van plaatsen van een bericht ten opzichte van de tijd van het bekijken van het nieuwsoverzicht door de fan, een rol. Er worden constant nieuwe berichten geplaatst door vrienden en fanpagina’s, maar een gebruiker zit niet de hele dag op Facebook. Helaas is de verhouding van tijd ten opzichte van het wel of niet zien van de statusupdate nog onbekend.

120 mensen hebben het bericht gezien, terwijl er 690 personen zijn verbonden aan deze bedrijvenpagina.

2. Tips voor meer bereik en betrokkenheid op Facebook

1.          Het allerbelangrijkste is:

Deel relevante en interessante informatie op je Facebook bedrijvenpagina

Het moet de moeite waard zijn voor gebruikers om jou te volgen. Dit betekent dat je relevante, interessante en duidelijke inhoud moet plaatsen op Facebook. Zonder goede en relevante inhoud, is er geen goede reden voor bezoekers om je bedrijvenpagina te liken.  Relevante informatie wil zeggen: te koppelen aan jouw bedrijf en doelgroep. Interessant wil zeggen: de moeite waard om tijd aan te besteden door de bezoeker.

2.          Zet lezers van de statusupdates aan tot “actie”

Probeer in je berichten, je lezers aan te zetten tot actie. Dit noemen we binnen Social Media  Call-to-action”. Dit kun je doen door een vraag te stellen in je bericht, opvallende zaken benoemen, een poll opstellen, acties uit te zetten en ga zo maar door.  

3.          De juiste tone-of-voice

Je wilt een bepaald imago nastreven. Je doelgroep is ook een bepaalde groep uit de massa. Het is erg belangrijk om op de juiste wijze qua taal je doelgroep aan te spreken. Dit noemen we tone-of-voice”. Als je doelgroep bestaat uit jonge studenten, is deze tone-of-voice heel anders dan bij de doelgroep “welvarende 50+-ers”. De juiste humor / sociale omgang kunnen het verschil maken.

4.          Overal vermelden

Facebook wordt een strategisch onderdeel  binnen de te voeren reclame. Dat betekent dat je op je website, in je bedrijf, op je offline promotiemateriaal, in nieuwsbrieven et cetera een vermelding maakt van je Facebook bedrijvenpagina. Bij diverse website / blog  profielen kun je toepassingen installeren die Social Media buttons toevoegen aan je website en bij nieuwe posts op je website. Hieronder twee voorbeelden:

5.          Maak je bericht visueel en probeer mensen op Facebook te houden

Los van de tekst die je typt, doet een mooie foto / afbeelding wonderen. Door een bericht visueel te maken, trek je meer de aandacht. In je berichten kun je links delen naar andere websites, maar Facebook is daar geen fan van: Facebook wil dat gebruikers op Facebook blijven en niet naar een andere site worden geleid. Je ziet dit ook terug in de bereikcijfers van berichten met een externe link. Als je een eigen video wilt delen die al op Youtube staat, kies er dan voor om deze video ook op Facebook te plaatsen.

6.          Ieder medium haar eigen aanpak

Zorg ervoor dat je Facebook anders inzet dan Twitter, Instagram en andere vormen van Social media. Er moet een bepaalde mate van exclusiviteit zijn. Er zijn een aantal apps / instellingen die Social Media met elkaar verbinden en als je een bericht plaatst, dit meteen op Twitter, Facebook en andere social media wordt gedeeld. Neem even de moeite om per social medium apart een bericht te maken. Facebook biedt je andere (en vaak meer!)  mogelijkheden om met de doelgroep te communiceren. Gebruik deze functies ook!