Handleiding: Adverteren op Facebook + Instagram – uitgebreide opties

Videotutorial van 12 minuten:

In deze handleiding leer je hoe je een advertentie op Facebook en Instagram kunt plaatsen met de uitgebreide mogelijkheden van de adsmanager.

De onderstaande stappen leren je eerst hoe je een geschikte doelgroep voor je advertentie selecteert en daarna hoe je een advertentie op kunt stellen.

Stap 1: Naar de advertentieomgeving

Ga naar: www.facebook.com/adsmanager

Klik op De groene button “maken” 

Kies voor: “Een complete campagne stapsgewijs opstellen”

Stap 2: Doelstelling: Kies een doelstelling voor je campagne

Je gaat een doel kiezen voor je advertentie. Veel gebruikte doelen zijn bereik, verkeer, betrokkenheid en winkelverkeer”.

In deze handleiding kies ik voor  “Betrokkenheid”.  Dat wil zeggen dat je meer vind-ik-leuks, reacties en kliks wilt krijgen op je advertentie. Klik op de blauwe button “Advertentieaccount instellen

Zet “optimalisatie van campagnebudget” uit.

Klik op “advertentieaccount instellen”

Stap 3: Advertentieaccount

Zorg ervoor dat je hier de juiste gegevens invoert en klik op “doelgroep en budget instellen”

Je kunt hier je advertentieland, munteenheid en tijdzone aangeven. In principe hoef je hier niets te veranderen.

Stap 4: Advertentieset – doelgroep: Invullen geschikte doelgroep

Selecteer voor welke fanpage je een advertentie wilt maken

Nu is het aan jou om een geschikte doelgroep te selecteren aan de hand van de mogelijkheden die je hebt. Rechts zie je steeds hoeveel profielen voldoen aan jouw selectie.

Toelichting invullen gegevens:

Locaties:          
Hier kun je op land, provincie of zelfs op het niveau van een stad, je geografische selectie maken.

Leeftijd:            
Selecteer je gewenste leeftijdsgroep

Geslacht:          
Selecteer hier of je onderscheid wilt maken op basis van geslacht.

Talen:                
Hier kun je desgewenst talen invoeren. Vaak is dit niet nodig, omdat je al een land hebt geselecteerd.

1. Gedetailleerde targeting

Hier kun je echt de diepte in qua kenmerken van de doelgroep. klik dan ook op “bewerken”. Denk aan zaken als interesses, afstudeerniveau, burgerlijke staat / relatie, werk, et cetera.

As je op “bladeren” klikt, krijg je onder andere de volgende opties waarop je jouw doelgroep kunt selecteren:

A.          Demografische gegevens:          

Hier kun je selecties maken op basis van opleiding, relatie, werk, studie, et cetera.

B.          Interesses:                                   

Hier kun je selecties maken op basis van brede en specifieke interesses van de doelgroep zoals actiefilms, fitness en noem maar op.

C.          Gedrag:                                        

Selecties op basis van het gedrag van Facebookgebruikers. Denk aan onderwerpen als consolegamers, reizigers en welke apparaten (merk, type) men gebruikt.

NB:      

Wellicht is het eenvoudiger om in het vlak van “Demografische gegevens, interesses of gedrag” om zélf onderwerpen te typen. Facebook laat je dan zien wat je kunt selecteren op basis van het ingevoerde onderwerp, zie hieronder:

2. Connecties:

Hier kun je aangeven welke groepen je wel of niet wilt selecteren. De belangrijkste keuze die je hier kunt maken is of je huidige fans wilt bereiken of juist uitsluiten voor je advertentie. Denk aan iedereen die in jouw selectie valt, ongeacht of ze je pagina wel of niet leuk vinden. Je kunt de mensen die jouw pagina leuk vinden, uitsluiten van je advertentie.

Onthoud dat je elke keer als je iets toevoegt of verwijdert met betrekking tot je doelgroep, het totale mogelijke bereik van je advertentie verandert.

Stap 5: Plaatsingen

Nu ga je bepalen waar, binnen Facebook en /of Instagram, je advertentie zichtbaar wordt en op welk apparaat (mobiel en / of desktop).

Klik op “handmatige plaatsingen”

Kijk goed waar je jouw advertentie wilt plaatsen. Ook kun je hier kiezen voor adverteren op Instagram. Rechts in de voorvertoning zie je per aangevinkte plaatsing, een voorbeeld wat voor advertentie het betreft. Als je bij stap 2 een advertentiedoel hebt gekozen, kan het zijn dat sommige plaatsingen wel of niet beschikbaar zijn.

Stap 6: Budget en planning

Scroll naar beneden totdat je ziet: “budget en planning”. Je gaat nu vaststellen wanneer de advertentie actief wordt en hoe jij jouw budget in wilt stellen.

Bij “optimalisatie voor advertentieweergave” kun je aangeven waarvoor je wilt betalen. Denk aan weergaven / betrokkenheid per bericht (kliks, vind-ik-leuks, et cetera) of voor uniek bereik.

Bij “Budget en Planning” stel je in of je werkt met een:

1.  Dagbudget

Per dag betaal je een vast bedrag. Op het moment dat je dagbudget op is, verschijnt je advertentie op die dag niet meer bij de door jou geselecteerde Facebookprofielen. Je advertentie loopt elke dag onbeperkt door, totdat je de advertentie zelf stop zet.

2. Looptijdbudget

Hier kun je een vast bedrag instellen die je over hebt voor je campagne binnen een bepaalde tijdsperiode. Je kunt zelf selecteren binnen welke periode je advertentie zichtbaar zal zijn. Na afloop van de periode en / of  het opraken van je budget stopt Facebook met je advertentiecampagne.

Op basis van je geselecteerde budget, zie je rechts in je scherm steeds het geschatte aantal personen veranderen. Vanzelfsprekend is het zo dat als je meer gaat besteden, het geschatte aantal te bereiken personen ook toeneemt.

Meer opties weergeven

Bij “advertentieplanning” kun je selecteren op welke dagen en tijden je advertentie zichtbaar is. Je hebt dus vrijwel volledige controle over de zichtbaarheid van je advertentie. Als je de eerste optie “advertenties doorlopend weergeven” kiest, bepaalt Facebook wanneer je advertenties zichtbaar zijn. Kies je voor de tweede optie, dan kun je zelf de dagen en tijden instellen waarop je advertenties worden weergegeven.

Klik daarna op de blauwe button “doorgaan”

Stap 7: Advertentie vormgeven en voorzien van inhoud

Identiteit

Hier geef je aan op welke Facebook- en Instagrampagina je advertentie dient te verschijnen.

Advertentie maken of een bestaand bericht gebruiken.

Je kunt op twee manieren een advertentie ontwikkelen: je kunt een al eerder geplaatst bericht als sponsored bericht gebruiken voor je advertentie óf je ontwikkelt een nieuwe advertentie.

1. Bestaand bericht

Kies je een “bestaand bericht, dan dien je een eerder bericht te kiezen.

2. Nieuwe advertentie maken

Indeling:  Hier kies je de globale indeling / lay-out van je advertentie. Kies je voor 1 foto / video /diavoorstelling of kies je voor een “instant experience”, waar je al een voorgebakken lay-out kunt gebruiken voor je advertentie. Een Instant Experience wordt alleen getoond als je bij “apparaten” hebt gekozen voor “mobiele apparaten”. Als je dat hebt gedaan, is het zeker aan te raden zo’n Instant experience te maken, omdat je meerdere interactieve elementen in kunt bouwen zoals klikbare foto’s, actieknop, et cetera.

Instant Experience maken

Je kunt een sjabloon kiezen die Facebook al voor je heeft gemaakt. Deze dien je alleen te voorzien van je eigen inhoud. Ook kun je zélf een sjabloon maken en eventueel later hergebruiken.

Hieronder zie je een uitgewerkt voorbeeld van een ingevuld Facebook Sjabloon én een screenshot als je zélf een sjabloon zou maken. De meeste flexibiliteit heb je natuurlijk bij het maken van een eigen sjabloon

Standaard Advertentie maken

Uiteraard moet je ook nog een standaard advertentie maken die zichtbaar is op laptops / vaste PC’s. Voeg afbeeldingen / tekst toe. Rechts zie je steeds hoe je advertentie eruit ziet binnen de verschillende plaatsingen die je hebt geselecteerd.

Stap 8: Klik NIET op bevestigen!

…tenzij je de advertentie echt wilt inzetten!