Handleiding: Facebook + Instagram adverteren – snelle methode

In deze handleiding ontdek je hoe je relatief snel een advertentie op Facebook en / of Instagram kunt lanceren. Videotutorial van 5 minuten:

Stap 1: Naar de advertentieomgeving

Ga naar je Facebookpagina en scroll naar het bericht dat je wilt promoten (je moet dus al wel een eerder geplaatst bericht hebben).  Klik op de blauwe button “promoten”

Stap 2: Kies wat je wilt bereiken + toevoegen advertentieknop

Je komt nu in de verkorte advertentieomgeving. Als eerste stel je vast wat je wilt bereiken met je promotie:

Kies zelf wat je wilt doen.

Daarna kun je een advertentieknop toevoegen. Dit is een button die naar je website kan leiden, dit kan een koopknop worden, maar net wat je wilt.

Stap 3: Doelgroep instellen

Het is nu aan jou om een doelgroep voor je advertentie in te stellen.

1. Targeting:

Als eerste dien je te bepalen welke basisgroep je advertentie gaat zien. is dat:

-Optie 1: mensen die je zélf kiest via targeting (vrije doelgroepkeuze – meest gekozen optie)?
-Optie 2: meer bereik bij mensen die jouw pagina al volgen?
-Optie 3: personen in het netwerk van de personen die jou al volgen?
Het kan zijn dat je een bericht / pagina hebt over een heel specifiek onderwerp. Jouw volgers geven eigenlijk al aan geïnteresseerd te zijn in dit onderwerp. Wellicht hebben deze volgers in hun eigen (vrienden)  netwerk ook personen zitten die geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp. Met deze optie kun je vrienden van jouw volgers benaderen met je advertentie.

Als je kiest voor optie 1 (klik dan op “nieuw), kun je zélf instellen (met de targetingopties die Facebook biedt) wie je advertentie gaat zien. Je kunt zaken instellen als geslacht, leeftijd en locatie (bv een gebied om een bepaalde stad heen).

Targetingopties zoals geslacht, leeftijd, locatie

Nog interessanter wordt het bij het kopje “gedetailleerde targeting”. Hier kun je zelfs interessegebieden toevoegen van de doelgroep. Het risico is dat je doelgroep te specifiek wordt. Probeer dan extra interesses toe te voegen. Onder je selecties zie je een counter die bijhoudt wat het maximale bereik van je advertentie is, op basis van de door jou ingestelde targetingopties.

Stap 4: Plaatsingen en budget

Hier krijg je de optie om zélf aan te geven of je de advertentie wilt delen op onder andere Facebook Messenger en Instagram.

Looptijd en budget

Hier kun je instellen hoe lang je advertentie gaat lopen én wat je er voor wilt betalen. Hier kun je uiteraard zelf je voorkeuren in opgeven. Let op: je ziet dat als je het budget aanpast, het geschat aantal te bereiken mensen zich aanpast.

Stap 5: voorbeeldweergave advertentie

Rechtsboven in het scherm zie je hoe je advertentie eruit ziet op Facebook, de mobiele app en Instagram (mocht je daar voor gekozen hebben). Ook zie je jouw geschatte dagelijkse resultaten. Deze veranderen, naarmate je jouw doelgroep en het budget aanpast.

Klik NIET op de button  “ bericht nu promoten”!